این روزنامه فرانسوی روز چهارشنبه نوشت: هر روز تنش میان آمریکا و ایران کمی بیشتر می‌شود.

واشنگتن روز سه شنبه با انتشار تصاویر جدیدی مدعی دخالت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حادثه انفجار ۲ نفتکش ژاپنی و نروژی شد و ایران را متهم به این حادثه کرد.

 

لو پاریزین نوشت: جمهوری اسلامی ایران دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد میزان غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد. این هشدار اروپایی‌ها را هدف قرار داده که ایران آنها را متهم می‌کند که هیچ گونه اقدامی برای کاهش اثرات تحریم‌های اقتصادی آمریکا انجام نمی‌دهند که این مساله منجر به خروج شرکت‌های بزرگ غربی از ایران شده است.

ساعاتی پس از اعلام ایران در مورد برنامه هسته‌ای اش، پنتاگون اعلام کرد که یک هزار نیرو برای مقابله با رفتار ایران ایران به منطقه اعزام می‌کند.

این اقدام آمریکا با واکنش تهران مواجه شد؛ وزارت اطلاعات از انهدام بزرگ‌ترین شبکه جهانی جاسوسی آمریکا در بستر سایبری خبر داد.

بخشضدجاسوسی وزارت اطلاعات در یک رویکرد حرفه‌ای ۲ موضوع اشراف اطلاعاتی بر جاسوسان در داخل کشور و ضربه به شبکه‌های جاسوسی را به صورت جدی دنبال می‌کند.

به گفته مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به تازگی برای نخستین بار در جهان در یک اقدام قابل توجه یک شبکه بزرگ جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دنیا را شناسایی و منهدم کرد.

لو پاریزین می‌نویسد که شواهد ارائه شده از سوی واشنگتن مبنی بر دخالت ایران در حادثه اخیر انفجار نفتکش‌ها قانع کننده نیست.

این روزنامه فرانسوی افزود: حتی اگر در واشنگتن نیز همانند تهران، تضمین شود که خواهان جنگ نیستند اما این وضعیت به طور جدی دیگر قدرت‌ها را نگران می‌کند.

متحد ایران «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هر دو طرف را به کاهش تنش‌ها دعوت می‌کند و چین هم از تهران و واشنگتن می‌خواهد منطقی و خونسرد باشند و "جعبه پاندورا" را باز نکنند.

 

«امانوئل مکرون» مشتاق به اجتناب از تشدید تنش‌ها، از تهران خواست تا "صبور و مسؤول" باشند.

شورای عالی امنیت ملی ایران حدود یک ماه پیش در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات ایران در این توافق خبر داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

به دنبال فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های اروپایی، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در محل مجتمع آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفت: تولید اورانیوم تا ۱۰ روز آینده (تا ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

این اظهارات کمالوندی با واکنش رئیس جمهوری فرانسه مواجه شد.

«امانوئل مکرون» با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود پایبند بوده، خواستار «صبوری» ایران شد.

او در واکنش به تصمیم‌های برجامی ایران گفت: همانطوری که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده، ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. ما قویاً ایران را تشویق می‌کنیم که صبور و مسئول باشد.

**اروپایی‌ها خواهان حفظ توافق اتمی با ایران هستند

 

در این ارتباط همچنین روزنامه «لوموند» فرانسه نوشت: فرانسه، بریتانیا و آلمان خواستار حفظ توافق اتمی برجام با ایران هستند.

لوموند با اختصاص یکی از عناوین صفحات نخست خود به تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهدات هسته‌ای خود در برجام نوشت: دولت تهران اعلام کرده است که تولید اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۰ روز دیگر از سقف ٣٠٠ کیلوگرم که بر اساس توافق اتمی برجام در سال ٢٠١٥ میلادی تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.

این روزنامه فرانسوی مدعی شد: مقامات ایران با این اقدام قصد دارند از طرفی به فشارهایی که آمریکا با افزایش تحریم‌ها بر اقتصاد ایران وارد کرد پاسخ دهند و از طرف دیگر، میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و کشورهای اروپایی امضا کننده این توافق، در مورد موضع خود در برابر ایران شکاف و اختلاف نظر ایجاد کنند.

به نوشته این روزنامه، کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان خواستار حفظ توافق هسته‌ای برجام با ایران هستند.

لوموند می‌نویسد که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ١٧ ژوئن (٢٧ خرداد) اعلام کرده که تا ۱۰ روز دیگر در تاریخ ٢٧ ژوئن، تولید اورانیوم غنی شده ایران از مرز ٣٠٠ کیلوگرم فراتر خواهد رفت.

این روزنامه با تاکید بر تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، نوشت که آمریکا در مواجهه با آنچه این کشور تهدیدهای ایران در منطقه خوانده است، نیروهای نظامی خود را به خاورمیانه اعزام کرده است و در حملات اخیر به ۲ نفتکش در دریای عمان، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته است.

لوموند افزود که وزارت امور خارجه آمریکا در همان روز از جامعۀ بین المللی خواسته است که در برابر باج خواهی هسته‌ای ایران تسلیم نشوند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به واکنش‌های بین المللی به کاهش تعهدات برجامی ایران، می‌نویسد که "فدریکا موگرینی" مسؤول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که ایران تاکنون به تعهدات خود در قِبال توافقنامۀ اتمی برجام پایبند بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.