یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی می‎گوید: من نمی‎خواهم ادعای برخورد جناحی صداوسیما را رد کنم، اما زمانی می‎توان نتیجه‎گیری کرد که گزارش‎ها و نمونه‎های جانبدارانه صداوسیما را بررسی، و بعد این ادعا را ثابت کرد.

محسن کوهکن، نماینده اصولگرای مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه برخورد صدا و سیما با نمایندگان جناح‎های مختلف به ایرناپلاس می‎گوید: خاطرم هست که این بحث‎ها در زمان امام (ره) هم مطرح شد، در نهایت به این نتیجه رسیدند که اهمیت خبر از شخصیتی که آن را مطرح می‎کند، مهم‎تر است. یعنی ممکن است شخصیتی مصاحبه نکند اما آن خبر مطرح شود و حتماً باید پخش شود و به اطلاع مردم برسد. در واقع خبر چیزی نیست که بتوان به‎طور مساوی بین افراد و شخصیت‎ها تقسیم کرد.

کوهکن در واکنش به اینکه برخی از نمایندگان اصلاح‎طلب معتقدند درباره مسائل مهم کشور مثل برجام و اف‌ای‌تی‌اف، از نمایندگان اصولگرا به‎عنوان کارشناس در صدا و سیما دعوت‎ می‎شده، اما از اصلاح‎طلبان نه، می‎گوید: من این مورد را خیلی قبول ندارم، زیرا آخرین موردی که یادم است به خود بنده برمی‎گردد. من به‎جای سخنگو در مورد مسئله مهم تفکیک شرکت‎های دولتی صحبت کردم. بعد از سخنرانی بنده، مخالفان و موافقان آن هم صحبت کردند اما بعداً که گزارش آن را از تلویزیون دیدم، تنها فرمایشات آقای تاجگردون و آقای رحیمی به‌عنوان عضو هیئت رئیسه پخش شده بود.

این نماینده اصولگرا ادامه می‎دهد: آیا به‌صرف اینکه من این مورد را دیدم که به‎جای صحبت‎های من، صحبت‎های دو نماینده اصلاح‎طلب را پخش کرده‎اند، باید بگویم صدا و سیما گزینشی عمل می‎کند؟

کوهکن در ادامه تأکید می‎کند: من اگر بخواهم قضاوت منصفانه‎ای کنم، باید حداقل صد گزارش از یک ‎سال اخیر صدا و سیما را بررسی کنم و ببینم از چه کسانی و چه مطالبی گزارش تهیه شده و از چه افراد و مطالبی گزارش تهیه نشده ‎است. در غیر این صورت قضاوت منصفانه نیست، زیرا اطلاعاتم کافی نیست و هر برادر دیگری هم صحبت کند نمی‎تواند قضاوت منصفانه‎ای بکند.

این نماینده اصولگرا درباره مصداق برخورد نامساوی صداوسیما با نمایندگان مجلس توضیح می‎دهد: من در استان خودمان میزبان یک جلسه بودم و همکار دیگر ما هم در آن حضور داشت. اما گزارشی که صداوسیمای مرکز استان پخش کرد تنها از صحبت‎های او بود و نه من که میزبان جلسه بودم. البته ما هم اعتراضی نکردیم. ما این مورد را طبیعی تلقی کردیم.

او همچنین اضافه می‎کند که من نمی‎خواهم ادعای برخورد جناحی صداوسیما را رد کنم، اما زمانی می‎توان به این نتیجه رسید که گزارش‎ها و نمونه‎های جانبدارانه صداوسیما را بررسی، و بعد این ادعا را ثابت کرد.

تحقیق و تفحص از صداوسیما به اذن رهبر نیاز دارد

این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر طرح تحقیق و تفحص از صدا وسیما در مجلس کلیک بخورد به آن رأی خواهد داد، می‎گوید: من با اصل تحقیق و تفحص مخالف نیستم. اگر تحقیق و تفحص درست انجام شود و تقاضاکنندگان دنبال مچ‎گیری نباشند و هم نکات مثبت و منفی را مطرح کنند به‌صورت طبیعی با هیچ تحقیق و تفحصی نباید مخالفت کرد.

او ادامه می‎دهد: معمولاً مجلس وقتی با تحقیق و تفحص مخالفت می‎کند که از مجموعه سؤال‌هایی که طراحان مطرح می‌کنند، بربیاید که دنبال یک گزارش جامع نیستند و دنبال مچ‎گیری هستند.

کوهکن همچنین مطرح می‎کند که من ایراداتی را که الان نسبت به صدا و سیما مطرح می‎کنند، در حد تحقیق و تفحص نمی‎دانم، زیرا هر سازمانی ایراد و اشکالاتی دارد. اگر ما بخواهیم بر اساس این ایرادات طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما را کلید بزنیم، باید از همه سازمان‌ها تحقیق و تفحص کنیم. اگر این‌طور باشد، سؤال، تذکر و درخواست گزارش طبق آیین‌نامه کجا می‌رود؟

این نماینده اصولگرا تصریح می‎کند: من ذاتاً با هیچ تحقیق و تفحصی مخالف نیستم. البته باید اضافه کنم که دستگاه‌های زیر نظر رهبری برای تحقیق و تفحص به اذن ایشان نیاز دارند، اما تا زمانی که خاطرم هست، مجلس هر وقت خواسته درباره دستگاه‎های زیر نظر ایشان تحقیق کند، ایشان موافقت کرده‎اند. چون نگاه ایشان با اعمال نظارت، نگاه چارچوب دار اساسی و عمیق است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.