محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران ددرباره حواشی ایجادشده درباره اظهاراتش پیرامون زیست شبانه با بیان اینکه انتشار نقل قولهای منتسب به بنده، دقیق و امانتدارانه نبوده، گفت: خبرنگاری بصورت عبوری نظر شخصی بنده را درباره حضور در زیست شبانه پرسید، اینکه با چه انگیزه ای این تحریف وتقطیعها انجام شد، اهمیت چندانی ندارد، اما اینکه بصورت مصنوعی برای افکار عمومی نگرانی تولید کنیم، پسندیده نیست.

هاشمی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفت: هفته گذشته انتشار برخی نقل قول‌های پراکنده از من در فضای مجازی درباره موضوع «زیست شبانه»، به یکی از موضوعات مورد توجه در شبکه‌های اجتماعی تبدیل و حتی لطیفه و عبارات طنز زیادی نیز در مورد آن تولید شد. از این بُعد که سوژه‌ای برای ایجاد نشاط اجتماعی در این شرایط سخت زندگی در جامعه ایجاد شده است، جای ناراحتی و گلایه‌ای نیست.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه کسی که در کشور مسئولیت می‌پذیرد، باید ظرفیت تحمل شوخی، انتقاد، گلایه و حتی تخریب را داشته باشد، درباره حواشی اظهارنظر خود افزود: از آن جهت که در این میان موضوع احیای زیست شبانه تهران با وجود انتشار توضیحاتی مکتوب، به درستی طرح نشد، ناگزیر به ارائه توضیح هستم.

او با بیان اینکه انتشار نقل قولهای منتسب به بنده، دقیق و امانتدارانه نبوده است، افزود: من نه خود را در مقام تعیین تکلیف وباید ونباید کردن برای حوزه خصوصی مردم می دانم و نه بعنوان عضو شورا درباره این موضوع اظهار نظر کردم، بلکه خبرنگاری بصورت عبوری نظر شخصی بنده را درباره حضور در زیست شبانه پرسید، اینکه با چه انگیزه ای این تحریف و تقطیعها انجام شد، اهمیت چندانی ندارد، اما اینکه بصورت مصنوعی برای افکار عمومی نگرانی تولید کنیم، پسندیده نیست.

هاشمی با یادآوری اینکه هم‌اکنون هیچ‌گونه طرح مشخصی برای ایجاد زیست شبانه در تهران وجود ندارد که ما موافق یا مخالف آن باشیم، اظهار داشت: بهمن‌ماه اکثریت اعضای شورا با مصوبه‌ای شهرداری را موظف به ارائه لایحه‌ای در این باره ظرف سه ماه کردند و با وجود گذشت یک ماه از پایان مهلت مذکور تاکنون لایحه‌ای به شورا در این باره واصل نشده است، بنابراین اینکه گفته می شود افرادی موافق یا مخالف طرح زیست شبانه هستند، عبارت درستی نیست، چراکه هنوز این طرح نوشته و ارائه نشده است.

او همچنین درباره موضوع زیست شبانه توضیح داد که «زیست شبانه» پدیده‌ای جدیدی در جهان نیست که لازم باشد ما چرخ را مجددا اختراع کنیم. در بسیاری از شهرهای کشورهای توسعه‌یافته، در تعطیلات برخی مراکز تفریحی در شب فعالیت دارند و برنامه مشخصی برای زندگی شبانه شهروندان جهت تفریح در شب در این مراکز وجود دارد، طبیعی است ما نمی‌توانیم مشابه این برنامه را با توجه به شرایط فرهنگی جامعه ایران داشته باشیم و باید برنامه زیست شبانه مطابق با شرایط خودمان ارائه کنیم.

هاشمی تقلیل دادن موضوع زیست شبانه به ایجاد چند راسته جهت فروش اجناس و غذا، نادیده گرفتن ابعاد مختلف این پدیده عنوان کرد و گفت: اگر ما می‌خواهیم زیست شبانه در شهر داشته باشیم، نباید فقط مخصوص دارندگان وسایل نقلیه شخصی باشد بلکه باید سایر شهروندان هم بتوانند با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی از آن استفاده کنند، موضوع دیگر ایجاد نظارت بر سلامت و بهداشت محصولاتی است که در راسته‌ها به مردم فروخته می‌شود، مسأله بعدی تأمین امنیت شهروندان و جلوگیری از بروز بیشتر ناهنجاری‌هایی نظیر سرقت، مزاحمت برای بانوان، فروش مواد مخدر و سایر آسیبهای اجتماعی است و مورد آخر اقتصاد زیست شبانه است، ما تصور می‌کنیم که در زیست شبانه برای عده‌ای از اقشار فرودست امکان تأمین معیشت از طریق دستفروشی و دکه‌داری را فراهم می‌کنیم اما اگر طراحی درستی صورت نگیرد برای همین موضوع، هم رانت جهت عده‌ای خاص ایجاد شده، هم بهای کالا برای مردم افزایش می‌یابد و هم امکان فعالیت افراد نیازمند کاهش می‌یابد که در ایجاد دکه‌های غذا این موضوع مشاهده شد.

رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: برای قضاوت در موضوعات، لزوما ساده‌سازی موضوع، ما را به نتیجه درست نمی‌رساند. اینکه شهر در شب نیاز به وجود فروشگاه‌ها و مراکز خرید شبانه‌روزی دارد، صحیح است و هم‌اکنون نیز برخی فروشگاه‌های زنجیرهای شعب شبانه‌روزی خود را دایر کرده‌اند که می‌تواند گسترش یابد اما این با زیست شبانه شهر متفاوت است.

هاشمی افزود: وقتی از زیست شبانه شهر سخن می‌گوییم، مدیریت شهری باید درباره همه ابعاد و نیازهای یک شهروند در حیات شبانه فکر و برنامه داشته باشد، موضوعی که حتی فراتر از اختیارات شهرداری است و باید متولیان فرهنگی، انتظامی، بهداشتی و اقتصادی جامعه نیز در آن نقش داشته باشند تا بتوان مجموعه‌ای از خدمات کامل با پاسخگویی و نظارت درست را به شهروندان ارائه کرد. این موضوع در تهران هم منحصر نیست و چه بسا شهرهای گرمسیری کشور نیاز بیشتری به طراحی زیست شبانه داشته باشند.

او تصریح کرد: مصوبه شورای شهر تهران برای تدوین لایحه زیست شبانه، فرصتی است که دستگاه‌های مسئول و ذی‌ربط در بررسی ابعاد مختلف موضوع و تأمین مقدمات و نیازمندی‌های آن مشارکت داشته باشند تا بتوان براساس طرحی علمی و کارشناسی‌شده، به این نیاز شهروندان پاسخ گفت؛ طبیعتا در این میان ایجاد فضای هیجانی و دوقطبی کردن جامعه، کمکی به پیشبرد موضوع نخواهد کرد.

هاشمی همچنین تاکید کرد: اینکه بخش قابل توجهی از جامعه ما مطابق با آموزه‌های دینی و سنتی، بخواهند از شب به‌عنوان فرصتی برای استراحت، آرامش و مطالعه استفاده کنند، به معنای نقض حریم خصوصی شهروندانی که می‌خواهند بخشی از شب را برای سرگرمی و تفریح استفاده کنند، نیست، اما باید نیازمندی‌های حقوقی، فرهنگی، بهداشتی، انتظامی و اجتماعی آن فراهم گردد که نتیجه آن در جهت افزایش نشاط اجتماعی و شادی شهروندان باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.