محمد طاهر رجبی فوق تخصص پلک و کاسه چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره ارتباط بیماری خشکی چشم و میگرن گفت: اشک مایعی است که طی فرآیندی در چشم‌ها تولید می‌شود، وظایف اشک تمیز کردن و شست و شو چشم و لغزنده کردن آن برای حرکت بهتر چشم و پلک‌هاست.

او در ادامه گفت: یکی دیگر از وظایف اشک دفع مواد تجمع یافته در چشم‌ها و‌ از سوی دیگر پاسخی به استرس است، هر عامل استرس زایی از نوع روانی یا فیزیکی می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود.

طاهر رجبی گفت: معمولا افرادی که میگرن دارند ترس و فوبیا از نور دارند و با خاموش کردن نور، میگرن و سردرد آن‌ها آرام می‌شود.

متخصص چشم درباره علائم و نشانه‌های خشکی چشم گفت: مهم‌ترین علامت خشکی چشم، خارش و سوزش و حساسیت به نور و قرمزی و زخم قرنیه است، افرادی که به خشکی چشم مبتلا هستند و همچنین مستعد ابتلا به میگرن باشند حتما دچار سردرد می‌شوند.

او در ادامه تصریح کرد: پرده اشک چشم انسان از سه لایه مجزا تشکیل شده است؛ لایه موکوسی داخلی‌ترین لایه پرده اشک، چسپناک و لزج و از موسین تشکیل شده است. این لایه توسط سلول‌های ملتحمه و قسمت داخلی پلک‌ها ترشح می‌شود. این لایه قرنیه را می‌پوشاند تا یک لایه آبگریز برای پخش و گسترش یکنواخت لایه آبی فراهم کند؛ لایه موکوسی پرده اشک را روی سطح چشم می‌چسپاند، بدون این لایه، پرده اشک به صورت قطره‌های ریز در می‌آید.

این متخصص ادامه داد: لایه آبی دومین لایه پرده اشک است، این لایه آبکی بوده و ۹۰ درصد پرده اشک را تشکیل می‌دهد، حاوی آب و مواد دیگری همچون پروتئین‌های لاکتوزین ولیزوزیم، لیپوکالین، الکترولیت‌ها و برخی ویتامین‌ها است. این لایه عمدتا توسط غدد اشکی ترشح می‌شود و وظیفه آن اکسیژن رسانی است. لایه چربی سومین لایه از پرده اشکی را تشکیل می‌دهدف این لایه خارجی‌ترین لایه پرده اشک است، این لایه توسط غدد میبومین که در لبه پلک‌های فوقانی و تحتانی واقع است، ترشح می‌شود؛ این لایه با ایجاد یک حایل آبگریز، از تبخیر لایه اصلی پرده اشک جلوگیری می‌کند؛ وظایف لایه چربی کشش سطحی و جلوگیری از سرریزشدن اشک از پلک‌ها و لغزنده کردن چشم و تسهیل عمل باز و بسته کردن پلک‌ها است.

رجبی تاکید کرد: اگر ترشحات یکی از این لایه‌ها کاهش یابد، فرد دچار خشکی چشم و میگرن می‌شود، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موجود در چشم لزجی است زیرا  چربی از غده چربی ترشح می‌شود و اجازه نمی‌دهد اشک تبخیر شود.

این متخصص چشم گفت: ترشحات مخاطی در برخی افراد که بیماری‌های روماتولوژی و سوختگی و چسپندگی دارند، کمتر است؛ اگر ترشحات قسمت لایه آبی کم‌ شود برای فرد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، چون ۹۰ درصد غده اصلی و فرعی پرده چشم را آب پوشش می‌دهد، مگر این که فرد دچار بیماری غده اشکی باشد. 

رجبی درباره درمان این نوع بیماری گفت:‌ می‌توان با ماساژ و شست و شو پرده چشم به وسیله قطره از این بیماری پیشگیری کرد؛ یکی دیگر از راه‌های درمان، جراحی غده اشکی یا تخلیه کامل چشم است؛ البته ممکن است برخی از نوزادان در همان ابتدا تولد غده اشکی نداشته باشند و تا بزرگسالی این بیماری ادامه پیدا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.