آسوشیتدپرس گزارش داد، انتظار می‌رود که میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در اولین سفر خود به ونزوئلای بحران‌زده، با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور و نیز خوان گوایدو، رهبر مخالفان این کشور و رئیس‌جمهور خودخوانده، دیدار کند.

درحالی که درخواست‌های رعد الحسین، کمیسیونر اسبق حقوق بشر سازمان ملل برای سفر به ونزوئلا رد می‌شد، به نظر می‌رسد مادورو از باچله که از زندانیان و تبعیدی‌های دیکتاتوری شیلی است، استقبال خوبی به عمل آورده است.

دولت ونزوئلا در آستانه ورود باچله، ۲۱ تن از زندانیان سیاسی این کشور از جمله یک قانون‌گذار و ۱۸ تن که در جریان تظاهرات اخیر علیه دولت بازداشت شده بودند، را آزاد کرد  مادورو همچنین با تحویل کمک‌های بشردوستانه صلیب سرخ موافقت کرد.

مادورو لحظاتی قبل از ورود باچله، در رسانه دولتی ونزوئلا ظاهر شد و اعلام کرد که آماده شنیدن پیشنهادات وی جهت بهبود شرایط کشور است. وی اظهار داشت:  منتظر دیدار با وی هستیم و این دیدار برای سیستم حقوق بشری ونزوئلا  مناسب خواهد بود.

در همین حال حامیان گوایدو با فراخوان تظاهرات هشدار دادند که ممکن است به باچله تصویری غیرواقعی از  بحران ونزوئلا که چهار میلیون ونزوئلایی را وادار به گریز از گرسنگی، نظام سلامتی معیوب و تورم اقتصادی بسیار بالا کرده است، ارائه شود.

گوایدو پس از حدود پنج ماه از آغاز کمپینیش برای برکناری مادورو، هنوز موفق به تصاحب قدرت نشده است او از سوی ۵۰ کشور به رسمیت شناخته شده و توجه افکار بین‌المللی را به مادورو جلب کرده است. مادورو در دیوان کیفری بین المللی، با شکایات کانادا و پنج کشور دیگر آمریکای لاتین، درخصوص ارتکاب به جرایم علیه حقوق بشر مواجه است.

طبق اعلام سازمان ملل، باچله در کنار دیدار با مادورو، با دیوسدادو کابیو، رهبر حزب سوسیالیست، رئیس دادگاه عالی و نیز دادستان کل ونزوئلا نیز ملاقات خواهد کرد. همچنین وی قصد دیدار با قربانیان حقوق بشر و بستگان آن‌ها را دارد.

طبق اطلاع آسوشیتدپرس بازدید از بازداشتگاه‌ها مثل زندان هلیکویدی که گفته می شود ۷۰۰ زندانی سیاسی را در خود دارد در  برنامه سفر باچله لحاظ نشده است.

خوزه میگوئل ویوانکو، مدیر دیده‌بان حقوق بشر آمریکایی، از باچله خواست از یک زندان و همچنین یک بیمارستان مخصوص کودکان در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، دیدن کند. پزشکان، این بیمارستان را یک اتاق انتظار برای کودکان مریض و بیمار می‌خوانند.

وی هشدار داد که اگر دیدارهای باچله تنها با مقامات، رهبران اپوزیسیون و نمایندگان مدنی باشد، یک ناامیدی بزرگ محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: "او می‌تواند با ارتباط اسکایپ، از ژنو نیز این ملاقات‌ها را صورت دهد، ولی برای رساندن صدای قربانیان آنجا است و مسئله این است که آیا خواهد توانست از زندان‌های انتخابی خود بازدید داشته باشد و به طور خصوصی با زندانیان سیاسی ملاقات کند؟ این تنها کاری است که سفر وی را هدف‌دار می‌کند".

در ابتدای امسال، باچله در یک بیانیه، از دولت مادورو برای سرکوب مخالفان و گزارش‌های کشته شدن ساکنان بی‌دفاع به‌دست نیروهای امنیتی، انتقادهای تندی کرد. وی بیان داشت: "من بابت کم شدن فضای دموکراتیک، خصوصاً به خشونت کشیده شدن تظاهرات و مخالفت‌های صلح‌آمیز، بسیار نگرانم".

کشور نروژ در هفته‌های اخیر میزبان دو دور از مذاکرات بین نمایندگان مادورو و گوایدو بوده‌است. با این حال، تلاش برای میانجی‌گری درخصوص پافشاری رهبر اپوزیسیون برای انجام انتخابات زودهنگام، متوقف شده‌است.

جف رمزی، یکی از محققان امور ونزوئلا در مرکز تحقیقات آمریکای مرکزی واشنگتن معتقد است که مخالفان مادورو، احتمالاً از تصویر ارائه شده باچله از بحران ونزوئلا ناراضی باشند اما این بازدید می‌تواند به آن‌ها کمک شایانی کند.

رمزی در ادامه گفت: "تلاش‌ها از سوی مادورو برای آزاد کردن زندانیان سیاسی و یا سازمان‌دهی انتخابات جدید منجر به بیشتر شدن فرصت مادورو نخواهد شد و این دیدار، برای اپوزیسیون فرصت خوبی است که بدان نیاز دارد".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.