سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به دعوت بیژن زنگنه وزیر نفت از وی برای مناظره پیرامون مسئله فروش نفت، نوشت:

درباره پاسخ جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت به اظهارات اخیر اینجانب نکاتی را به استحضار ایشان و ملت شریف ایران می­رساند: مبنای گفتمان دولت سایه کمک آحاد جامعه به دولت حاضر با تلاش برای «تقویت کارهای صحیح»، «تکمیل کارهای ناقص» و «تصحیح کارهای نادرست» است. ضرورت این رویکرد به ­ویژه در مواجهه با دشمن خارجی اهمیت مضاعف پیدا می­ کند.

آن­چه در گفتگوی ویژه خبری مستند به آمار رسمی کشور از فروش روزانه ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات در ایّام سخت تحریم در سال­های ۹۲-۹۱ گفته شد، پاسخی بود به راهبرد فشار حداکثری آمریکا برای صفر کردن فروش نفت ایران و تأکید بر این­ نکته که امروز هم کشور می­تواند با همان قدرت و بلکه بیشتر عمل کند.

خوشبختانه آقای زنگنه هم این آمار را تأیید نموده­ اند و هم ادّعا نموده ­اند قابلیت این دولت در شرایطی که تحریم­ ها سخت­ تر از قبل است، برای فروش نفت بیشتر است که باز هم موجب خوشحالی است و دلیلی بر این­که می­ توان با قدرت در برابر تحریم­ های آمریکا مقاومت کرد و برای ایشان در انجام این مهم آرزوی موفقیت دارم.

بر مبنای همین توانمندی کشور و در پاسخ به برخی نگرانی ­ها و ادعاهای غلط درباره مشکلات مربوط به فروش نفت، کارگروه نفت دولت سایه با دعوت از متخصصین امر از دوره­ های مختلف به ویژه دوران وزارت آقای زنگنه، جلساتی را برای کمک به دولت تشکیل داد که حاصل آن ارائه راهکارهای مشخص در این زمینه بود و نتیجه آن ۹۸/۲/۱۶ برای آقای رئیس جمهور ارسال و از ایشان خواسته شد این راه کارها در کمیته ­ای مورد راستی­ آزمایی قرار گیرد و ایشان نیز آن را در ۹۸/۲/۱۷ به وزیر محترم نفت ارجاع نمودند که اینجانب علیرغم گذشت بیش از ۴۰ روز از فرجام آن نامه بی ­خبرم.

علاوه بر این در تاریخ ۲۵/۶/۹۷ و ۲/۸/۹۷ گزارش­های مشروحی که حاصل بررسی­ های تخصصی و چندماهه در موضوعات بورس نفت، ساخت پتروپالایشگاه و هدایت نقدینگی داخل به سرمایه­ گذاری در نفت، به ­منظور بی ­اثر ساختن تحریم ­ها در عرصه نفت برای آقای رئیس جمهور ارسال شد که آن­ها نیز از سوی ایشان به وزیر محترم نفت ارجاع شد و چندی بعد پیرو گفتگوی حضوری با وزیر محترم نفت در مجمع تشخیص مصلحت مجدداً در ۲۵/۹/۹۷ برای ایشان ارسال شد که تاکنون بازخوردی دریافت نگردیده است.

آن­چه گفته شد تلاش­ ما در کمک به دولت برای عبور موفق از فشارهای حداکثری دشمن در زمینه نفت بوده است. ارسال نامه­ ها با ملاحظه منافع ملی و رسانه ­ای نکردن آنها شاید گواهی بر صادقانه بودن این اقدام و عدم­ قصد بهره­‌بری­ های غلط سیاسی باشد.

برداشت از این اقدامات به تعابیری چون «تهاجمات و ضربات»، «کانون اصلی انتشار ادعا علیه مدیریت فعلی نفت»، «افسانه­ سرایی»، «رجزخوانی ­های بی­ پشتوانه»، «محاکمه غیابی مسئولان وزارت نفت» و... قابل فهم نیست. چرا باید از پاسخی که به آمریکا داده می ­شود و قابلیت ­های کشور را در گذشته و حال به رخ دشمن می­ کشد، وزیر محترم نفت برآشفته شود؟!

برای تمام دست­اندرکاران مبارزه با فشار حداکثری دشمن از جمله وزارت محترم نفت آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم حاصل مباحثات این­گونه که بسیاری از آنها را می ­توان در منظر افکار عمومی نیز انجام داد، پیشرفت روز افزون کشور در مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی باشد. تجربه برجام و ارائه نقدهایی که به آن شد گویای آن است که این­جانب و همکارانم از چنین مناظراتی استقبال می­ کنیم.

پی‌نوشت: از آن جا که یک توئیت مبنای پاسخ وزیر محترم نفت قرار گرفته، مجدداً یادآور می‌­شود در توئیتر حساب کاربری ندارم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.