به گزارش نشریه "نیو این دین اکسپرس" با پرداختن به موضوع تنش‌ها میان ایران و آمریکا نوشت: پس از وقوع حمله به دو نفتکش در دریای عمان، آمریکا هیچ زمانی را برای متهم کردن ایران تلف نکرد. ارتش آمریکا بلافاصله تصاویری منتشر کرد که ایران را به دست داشتن در این حمله متهم می‌کرد هرچند این تصاویر آنچنان قابل استناد نیستند زیرا نمونه‌های گذشته نشان می‌دهد که ادعاهای آمریکا همیشه درست نمی‌باشند.

یکی از این نمونه‌ها عراق است. در سال ۲۰۰۳ جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا و تیم همراه او با تمام اطمینان از وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق سخن می‌گفتند اما این سلاح‌ها هیچگاه در عراق یافت نشد و تنها نتیجه این ادعاهای آمریکایی‌ها تخریب عراق بود.

اکنون مخالفان ایران در کاخ سفید از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا می‌دانند که بدون یک دلیل محکم، جامعه آمریکا که از جنگ خسته شده است، یک درگیری جدید با ایران را تأیید نخواهد کرد.

واشنگتن تحریم‌های سخت گیرانه ای علیه ایران وضع کرده است و انتظار دارد که رهبران این کشور در پای میز مذاکره حاضر شوند اما ایران دلیلی برای مذاکره مجدد ندارد. ترامپ فکر می‌کند که مانند کره شمالی، سیاست فشار آمریکا بر ایران عملی خواهد شد اما ایران هیچ شباهتی به کره شمالی ندارد.

بر خلاف کره شمالی، ایران دارای روابط گسترده و نزدیکی با کشورهای جهان از جمله چین و روسیه است. تهران همچنین یک بازیگر قوی و مهم در سیاست‌های بین المللی است. نفوذ ایران بسیار فراتر از مرزهای این کشور است.

همچنین در ایران تصمیم گیری توسط یک نفر انجام نمی‌شود و دولت ایران با رأی مردم انتخاب می‌شود. رهبر عالی ایران دارای مشاوران متعددی است که به نظر آنها توجه می‌کند. برخلاف کره شمالی، در ایران سیاست وجود دارد و احزاب موافق و مخالف فعالیت می‌کنند.

بنابراین هرچه آمریکا فشارهای خود را بیشتر کند، ایران نیز مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد.

آمریکایی‌ها می‌پندارند که تحریم‌ها در نهایت بر مردم تأثیر خواهد گذاشت و آنها را مجبور خواهد کرد تا علیه دولت ایران اعتراض کنند اما این یک تفکر احمقانه است زیرا مردم ایران بسیار آگاه و تحصیل کرده هستند و از حقایق آگاهی دارند. ایرانی‌ها در انتظار دریافت کمک از ارتش آمریکا نیستند و دخالت آمریکا در ایران را رد خواهند کرد.

خاورمیانه منطقه‌ای است که بیش از یک سوم نفت جهان در آن تولید و به جهان صادر می‌شود و ناآرامی در آن قیمت نفت در بازارهای جهانی را بسیار افزایش خواهد داد. اگر فرض شود که ایران عامل حمله به نفتکش‌ها بوده است، این یک واکنش طبیعی در مقابل فشارهای آمریکا است. این فشارها در واقع موقعیت آمریکا در جهان را تضعیف کرده است. بسیاری از کشورها از جمله هند از درخواست آمریکا برای قطع روابط تجاری با ایران ناراضی هستند.

ترامپ باید هرچه زودتر به این نتیجه برسد که فشار بر ایران جواب نخواهد داد. اگر ترامپ بر این عقیده است که ایران تمام خواسته‌های او را بدون قید و شرط می‌پذیرد، او بسیار گمراه است و از روابط بین المللی آگاهی ندارد.

توافق هسته‌ای یا برجام به خوبی در حال اجرا بود. آمریکا می‌توانست در دوره‌ای که این توافق نامه اعتبار دارد، رابطه بهتری با ایران ایجاد کند. البته عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حامی آن و همچنین رژیم صهیونیستی علاقه‌ای به بهبودی روابط میان ایران و آمریکا ندارند. از نظر آنها آمریکا باید به ایران حمله کند. اما یک جنگ جدید تمام منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد کرد و ایران بیش از همیشه در حالت تهاجمی قرار خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.