صباح زنگنه دیپلمات سابق کشورمان درباره اقدام آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران در قضیه انفجار نفت کش ها در دریای عمان می گوید:  این یک نوع بلوف جدید است. اجماع جهانی شرایطی لازمی دارد که آمریکایی‌ها آن را ندارند. برای اجماع جهانی موضوع باید دقیق و تحقیق شده باشد. باید دید چه کسانی در این ماجرا منفعت دارند و چه طرف‌هایی ضرر می‌کنند. همه این ابعاد باید استخراج شود. اینکه اما آمریکایی‌ها تنها بیایند بگویند ما به این نتیجه رسیدیم بقیه کشورها هم بیایند همراه ما باشند این مسئله محقق نمی‌شود. آمریکایی‌ها در این زمینه به بهانه ماجرای دریای عمان قطعا تلاش خواهند کرد و موج تبلیغاتی علیه ایران هم به راه خواهند انداخت اما کشورهای جهان این قدر ساده نیستند که با صرف گفتن آمریکا وارد ماجرایی شوند که مبانی و چشم‌اندازش مشخص نیست وارد شوند. 

این کارشناس همچنین درباره رویکرد متناقض مقام های آمریکا در دو معقوله دعوت به مذاکره و اتهام زنی به ایران معتقد است: مقام‌های آمریکا می‌خواهند با استفاده از تمام این فشارها به خیال خودشان ایران را وادار کنند که با همین شرایط وارد مذاکره با آمریکا شود. اما وقتی کشوری مثل ایران که این همه هزینه داده، ایستادگی کرده و حقانیت هم به نفعش است کشورهای دیگر حاضر به پذیرش حرفهای آمریکا نمی‌شوند. چون آمریکا بوده که اخلال در توافقی جهانی ایجاد کرده و به صورت یکجانبه از برجام خارج شده است. طرف‌هایی که درباره برجام به توافق رسیده‌اند حاضر نیستند که حرفهای کشوری که از این توافق خارج شده را بپذیرند و به آن عمل کنند. کشورها از جمله روسیه و چین این مسئله را در اجلاس بیشکک هم بیان کردند. آمریکایی‌ها تصوراتی دارند و فکر می‌کنند با فشارهای این چنینی می‌توانند کاری پیش ببرند. 

زنگنه در پایان فیلم انتشار یافته درباره حادثه نفتکش ها را جعلی خواند و گفت: آمریکا با این کارها در دنیا امروز نمی‌توانند کاری کنند. حداقلش این بود فیلمی رنگی منتشر می‌کردند! با فیلمی که تقریبا چیزی هم در آن مشخص نیست نمی‌توان دنیا را برای اتهام زنی قانع کرد. تنها کشوری که در این اتهام زنی همراه آمریکا شده انگلیس است که این کشور هم به دنبال نان و نفع خودش است. تصور دارند که با این ماجرا و ناامن جلوه دادن منطقه می‌توانند سهمی از فروش اسلحه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشته باشند. این سر و صداها هدف دیگرش این است که به کشورهایی مثل عربستان،امارات و بحرین القاء کنند که بدون آنها در خطر هستند و در مقابل این ماجرا باید از فروش سلاح سهم داشته باشند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.