بامداد جمعه بود که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد:  ترامپ ابتدا با واکنش نسبت به این موضوع موافقت کرده بود اما دیشب ناگهان منصرف شد. در این گزارش ادعا شده که ترامپ ابتدا با حملاتی محدود به خاک ایران موافقت کرده اما پس از مدتی این ماجرا را لغو کرده است. نیویورک تایمز مدعی شده که هواپیماها در هوا و  کشتی‌های آمریکا در موقعیت بوده‌اند اما همه چیز لغو شد. اکنون اما سازمان تنظیم مقررات حمل و نقل هوایی آمریکا به شرکت ها و خطوط هوایی این کشور دستور داده که از مسیر تنگه هرمز و دریای عمان استفاده نکنند.

گفته می‌شود آنچه دستور لغو واکنش سریع عنوان شده پس از جلسه رهبران کنگره با ترامپ صورت گرفته است. روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که مشاوران و مقامات دولت آمریکا در مورد واکنش نظامی اختلاف نظر داشتند و در حالیکه شماری از مقامات وزارت خارجه و شورای امنیت ملی با چنین اقدامی موافق بودند، منابع نظامی ابراز نگرانی می‌کردند که ممکن است حمله نظامی در حال حاضر به درگیری گسترده‌تر در منطقه منجر شود و آمریکاییان را به خطر اندازد. 

همچنین در بحبوبه این اتفاقات و در راستای جنگ روانی رویترز در گزارشی به نقل از آنچه منابع دولتی ایران نامیده گزارش داده که آمریکا از طریق مقام‌های عمان نامه‌ای به مقام ایران ارسال و در آن اعلام کرده که : «مخالف هر گونه جنگ با ایران و خواستار گفت‌وگو با تهران درباره مسائل مختلف است.»  این خبرگزاری مدعی شده که ترامپ برای پاسخ ایران زمان محدودی را در نظر گرفته است. بر اساس این گزارش یک مقام‌ دیگر ایران اعلام کرده که ایران از طریق عمان این هشدار را به آمریکا داده است که هر نوع اقدام نظامی علیه ایران عواقب خطرناک منطقه‌ای و جهانی دارد. 

اما چندی نگذشت که یک منبع آگاه، خبر اعلام شده از سوی خبرگزاری رویترز درباره ارسال پیام رییس جمهوری آمریکا از طریق عمان به ایران را تکذیب کرد.

این منبع آگاه روز جمعه اعلام کرد: خبر اعلام شده از سوی رویترز هم در مورد ارسال پیام و هم در مورد محتوای آن کاملاً کذب است.

گاف ترامپ!

اما نکته جالب اینجا بود که رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدیدآمیز خود در عصر جمعه، زمان انهدام پهپاد آمریکایی را «دوشنبه» عنوان کرد؛ وی مدعی شد: دوشنبه آنها یک فروند هواپیمای بدون سرنشین را در آب‌های بین المللی ساقط کردند.

این در حالی است که پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» که می‌توانست تا ۱۸ هزار و ۳۰۰ متر ارتفاع پرواز داشته باشد، بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در منطقه روبه روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند یکپارچه هوایی کشورمان قرار گرفت و سرنگون شد.

زمان هدف قرار گرفتن این پهپاد ساعت ۴:۰۵ دقیقه بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد بوده است که مصادف با ۷:۳۵ عصر چهارشنبه به وقت واشنگتن می شود، اما ترامپ آن را روز دوشنبه عنوان کرده است.

اشتباه ترامپ در حالی بوده که تنها یک روز از انهدام این پهپاد گذشته و رئیس جمهوری آمریکا این یادداشت توئیتری را پس از برگزاری نشست با سران کنگره و مشاوران امنیتی خود منتشر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.