ارم نیوز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که عناصری از یگان ویژه و اطلاعات رژیم صهیونیستی با یورش به یتیم‌خانه الاسلامیه در قدس با ادعای حمایت مالی تشکیلات خودگردان از مراسمی در آن، مانع از برگزاری این مراسم شدند.

نظامیان صهیونیستی تمامی وسایل این یتیم‌خانه را تخریب کردند. این عناصر همچنین در راستای سیاست اسرائیل برای یهودی سازی قدس و خالی کردن ساکنان آن به تعدادی از مؤسسه‌ها و اتحادیه‌های وابسته به فلسطینی‌ها در قدس یورش بردند.

در همین راستا، عطا الله حنا، اسقف اعظم کلیسای ارتدکس قدس با هشدار نسبت به سیاست‌های اسرائیل در قدس گفت که این سیاست جزئی از طرح سازمان یافته این رژیم برای یهودی سازی قدس و هدف قرار دادن تمام فلسطینی‌هاست.

وی در کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد که مقامات رژیم اشغالگر به طور یکسان اماکن و مقدسات اسلامی و مسیحی را با هدف از بین بردن موجودیت فلسطینی در قدس و حقوقشان، تبدیل آنها به میهمانی در قدس هدف قرار می‌دهند.

حنا ادامه داد: آنچه توسط رژیم اشغالگر در قدس برنامه‌ریزی می‌شود، در چارچوب "معامله قرن" قرار می‌گیرد که هدف از آن از بین بردن مسأله فلسطین و سرقت کامل شهر قدس است.

همچنین مقامات رژیم صهیونیستی ۲۳۷ خانواده فلسطینی را وادار به تخریب خانه‌هایشان به دست خودشان کردند.

مقامات اسرائیل مدعی هستند که این خانه‌ها در نزدیکی دیوار حائل بنا شده‌اند.

این اقدام مقامات رژیم صهیونیستی به موضوع اصلی خطبه‌های نماز جمعه در فلسطین و راهپیمایی‌های پس از آن تبدیل شد.

به همین منظور صدها فلسطینی در اعتراض به تصمیمات دادگاه عالی اسرائیل برای تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها نماز جمعه را در اراضی "وادی الحمص" در روستای "صور باهر" در مجاورت با قدس شرقی برگزار کردند.

در همین راستا، شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجد الاقصی در خطبه‌های نماز جمعه درباره اقدامات مقامات رژیم اشغالگر در قدس، قوانین آن در راستای آواره کردن ساکنان و ریشه کن کردن فلسطینی‌ها از اراضی‌شان صحبت کرد.

وی افزود، اهالی وادی حمص اخطاریه‌هایی را مبنی بر تخریب ساختمان‌های خود دریافت کرده‌اند و مقامات رژیم اشغالگر سه هفته به آنها برای اجرای این تصمیم فرصت داده‌اند که یا خودشان خانه‌هایشان را تخریب کنند یا این اقدام را اسرائیل با امکاناتش انجام دهد.

خطیب نماز جمعه مسجد الأقصی در ادامه تصریح کرد، این تخریب ۲۳۷ واحد را تهدید می‌کند و تصمیم به آغاز اجرای تخریب ۱۶ مجتمع با ۱۰۰ واحد مسکونی گرفته شده است. رژیم اشغالگر به دنبال خالی‌ کردن قدس از ساکنانش با هدف یهودی سازی آن است.

به دنبال پایان نماز جمعه احزاب ملی در قدس و کمیته دفاع از اراضی روستای "صور باهر" یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند. شرکت کنندگان در این کنفرانس تأکید کردند که تصمیمات اسرائیل در منطقه وادی الحمص تصمیماتی ظالمانه و غیرقانونی است و این رژیم با استدلال "امنیت" به دنبال آوره کردن ساکنان و مصادره اراضی‌ آنها است.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس همچنین بر ضرورت همبستگی فعالیت‌ها و احزاب برای جلوگیری از تخریب خانه‌ها در روستای صور باهر و پایداری ساکنان در اراضی‌شان تأکید کردند.

در استان بیت لحم نیز ده‌ها فلسطینی در محکومیت یورش مداوم صهیونیست‌ها به منطقه گردشگری "برک سلیمان"تجمع کردند. در این تجمع کامل حمید، استاندار بیت لحم نیز حضور داشت.

در همین راستا، کامل حمید اظهار کرد که تجمع مذکور در چارچوب برنامه‌هایی است که تمامی گروه‌های ملی درباره آن توافق دارند.

وی گفت: پیام امروز تأکید بر این مسأله است که برک سلیمان مال ماست و این مساحت بر روی شهروندان باز است و رژیم اشغالگر قادر به دستیابی به آن و اجرای طرح‌هایش نخواهد بود.

این در حالی است که نظامیان رژیم صهیونیستی دو راهپیمایی مسالمت آمیز اهالی روستاهای "نعالین" از توابع رام‌الله و "کفر قدوم" از توابع نابلس در اعتراض به شهرک‌سازی‌ها را سرکوب کردند.

در همین راستا، منابع محلی اعلام کردند که سربازان اسرائیل بمب صوتی و گاز اشک آور به سمت معترضان شلیک کردند که به مجروح شدن شماری از آنها منجر شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.