رسانه‌های داخلی در اخبار امروز خود (اول تیرماه) به این موضوع پرداخته اند که "حسام الدین آشنا" مشاور رئیس جمهوری در توئیت‬ اخیر‬ خود نوشته است: «تعداد زیادی از جوانان عزیز نو اصلاح‌طلب سودای نمایندگی مجلس دارند؛ این حقشان است. مشکل از اعتبار ریخته سیاستمداران بازنشسته‌ای است که مردم باید به “ندای“ «تکرار می‌کنم» آنان پاسخ مثبت و به جوانان پرشور رأی بدهند.»

رسانه‌های منسوب به جریان اصلاح طلب در مطالب انتخاباتی خود به محورهایی همچون حواشی توئیت "حسام الدین آشنا" و روابط اصلاح طلبان و دولت روحانی؛ وجود اختلاف در میان اصلاح طلبان؛ انتقاد از عملکرد اصلاح طلبان؛ فرمان انتخاباتی مصباح یزدی به پایداری ها؛ استانی شدن انتخابات؛ عدم امکان تخلف در انتخابات و فراخوان قالیباف، اشاره کرده اند.

رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا نیز به محورهایی چون توئیت مشاور رئیس جمهوری؛ انتقاد از عملکرد اصلاح طلبان؛ انتقاد از قوانین انتخاباتی به دلیل نپرداختن به نحوه تأمین هزینه انتخاباتی نامزدها؛ ماجرای ورود پول‌های کثیف به انتخابات مجل و انتقاد از ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

برخی از گزاره‌های کانونی استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: گویا برخی اطرافیان رئیس‌جمهور هر از چند گاهی با اظهاراتشان به تخریب جریان حامی می‌پردازند؛ بازهم افاضات مشاور نا آشنای دولت؛ دولت روحانی نیز درصدد است در آینده راه خود را از برخی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جدا کند؛ آقایان در حال ارسال پالس هستند بلکه بتوانند در دولت بعدی نقشی داشته باشند؛ اصلاح‌طلبان، حامل ایده اقتصادی متفاوتی از جناح‌های دیگر نیستند؛ اصولگرایان هم کلی‌گویی می‌کنند؛ استانی‌شدن انتخابات را جدی بگیریم.

حاشیه های توئیت "حسام الدین آشنا" و روابط اصلاح طلبان و دولت روحانی

آرمان در مطلبی آورده است: تحلیل اینکه دولت و اصلاح‌طلبان در قبال یکدیگر چه رویکردی داشتند و اینکه چه جریانی موجب حضور مردم و دادن رأی ۲۴ میلیونی به حسن روحانی شد، اصلاً سخت نیست چرا که مشخصاً این «تَکرار» رئیس دولت اصلاحات بود که موجب حضور با شکوه مردم در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ شد، اما گویا برخی اطرافیان رئیس‌جمهور از این اتفاق چندان دل خوشی ندارند و هر از چند گاهی با اظهاراتشان به تخریب جریان حامی می‌پردازند که در نوع خود جای تأمل و تعجب دارد. مثل توئیت اخیر حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور که رئیس دولت اصلاحات را سیاستمداری بازنشسته با اعتبار ریخته خوانده است. غافل از اینکه که اگر همین سیاستمدار نبود اکنون امثال آشنا هیچ وجهی در عالم سیاست نداشتند. در همین راستا جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران معتقد است: «عملکرد این افراد نشان می‌دهد که فقط فرصت سوزی کردند و اعتبار شخص رئیس‌جمهور را نیز از بین بردند و اقبال عمومی را نسبت به رئیس‌جمهور کاهش دادند.»

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارات اخیر مشاور رئیس‌جمهور خطاب به وی در توئیتی نوشت، بازهم افاضات مشاور نا آشنای دولت، اگر ندای تَکرار و تلاش اصلاح‌طلبان و اقبال مردم نبود جنابعالی می‌بایست در خدمت ابوالزوجه محترم و حداکثر در جایگاه مکبری نماز جمعه قرار می‌گرفتید نه مشاورت رئیس‌جمهور. جواد امام در تکمیل واکنش خود به توئیت مشاور رئیس‌جمهور به روزنامه آرمان گفت: آقای آشنا گزارشی از عملکرد خود بدهد که ببینیم چقدر توانسته در دولت نقش داشته باشد و مشخص کند که چه میزان توانسته برای دولت اعتبار اجتماعی کسب کند.

در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه شرق می‌خوانیم: آنچه ظنِ وجود این اختلافات [اختلافات طیف‌های اصلاح طلب] را تقویت می‌کند، توئیت حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور است که با یک تیر، دو نشان می‌زند و هم نو اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان نزدیک به محمد خاتمی را نشانه می‌رود… ورود آشنا به برخوردهای جناحی نشان می‌دهد که دولت روحانی نیز درصدد است در آینده، راه خود را از برخی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جدا کند. اگر بخت یک بار به حسن روحانی روی آورده، دلیل ندارد بار دیگر روی نیاورد. دولت‌های انقلاب و جریان‌های سیاسی وفادار به آن منافعی مشترک دارند و ازاین‌رو است که سرنوشت آنان در فراز و فرود به یکدیگر وابسته است و معمولاً جدایی آنان از هم در روز فرود رخ می‌دهد و اغلب دولت‌ها این فرود را در دوره دوم عمر خود تجربه می‌کنند.

روزنامه آرمان در ستون دیدگاه خود یادداشتی با عنوان "اعتبار «تکرار» کننده و نمک‌دان شکسته" منتشر کرده است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «تعداد زیادی از جوانان عزیز نو اصلاح‌طلب سودای نمایندگی مجلس دارند؛ این حقشان است. مشکل از اعتبار ریخته سیاستمداران بازنشسته‌ای است که مردم باید به «ندایم» «تکرار می‌کنم» آنان پاسخ مثبت و به جوانان پرشور رأی بدهند.» جملات بالا متعلق به یک عضو جبهه پایداری یا ستون نویس روزنامه کیهان نیست. این سخنان مربوط به حسام الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور روحانی است. عجیب است، نه؟ مردی که پست مشاوره و حضور در قوه مجریه را به واسطه «تکرار می‌کنم» دارد از «تکرار» گلایه دارد. گویا جناب آشنا فراموش کرده‌اند که اعتبار ریخته، خرج خود همین آقایان شد. حضراتی که امروز نظاره گر مشکلات هستند و کاری از دستشان بر نمی‌آید، در حالی که در ایام انتخابات قول داده بودند با کلیدشان قفل‌ها را باز کنند. بله، شاید دیگر «تکرار» جواب ندهد اما اشکال از فرد «تکرار» کننده نیست بلکه از افرادی است که قدر این رأی و حمایت را ندانستند و امروز زمینه ساز بی‌اعتبار شدن جریان اصلاحات و اعتدال شده‌اند. بر هر کسی پوشیده باشد بر خودتان پوشیده نیست که در هر دو انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ چه سبد رأیی داشتید و اگر همین اعتبارها نبود شاید الان فرد دیگر ردای ریاست جمهوری ایران را به تن کرده بود.

همچنین "علی تاجرنیا"، از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم، نیز در گفت و گو با تارنمای انتخاب، در مورد اظهارات اخیر آشنا علیه رئیس دولت اصلاحات، گفت: آقایان در حال ارسال پالس هستند بلکه بتوانند در دولت بعدی نقشی داشته باشند. اطرافیان روحانی عمدتاً دنبال حفظ حضور در قدرت هستند. بر روحانی واجب است که مراقبت کند حلقه‌های نزدیک به او، نزاکت سیاسی را رعایت کنند… من فکر می‌کنم که ارزیابی‌های امروز برخی از اطرافیان آقای روحانی مثل ارزیابی برخی اصولگرایان در دوره دوم آقای احمدی نژاد است که تصورشان به نوعی این بود که کار کشور به سمت یک جناح و جریانی که شاید نزدیک اصولگرایی باشد می‌رود و همین امر هم آنها را به موضع گیری هایی وا می‌دارد.

"صادق زیباکلام" در گفت و گو با روزنامه شرق گفت: نتوانستیم به مردم بگوییم ما و روحانی تکلیفمان چیست. برخی از اصلاح‌طلبان وقتی با سو عملکرد روحانی روبه‌رو شدند، مثل آقای خاتمی سکوت کردند، برخی‌ها من من کنان گفتند پشیمان شده‌ایم، برخی گفتند هیچ‌گاه با اعتدال و میانه‌روی ائتلاف نمی‌کنیم، هرچند نام آقای روحانی را نبردند ولی اقلیتی (که خودم و آقای تاجزاده را جزءشان می‌دانم) هرجا بودیم گفتیم کاری که در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ کردیم درست بود. هر جا که بودم گفتم اگر چرخ به عقب برگردد و همچنان بدانم حسن روحانی به مطالبات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ پشت خواهد کرد، باز هم معتقدم باید به روحانی رأی دهیم تا جریان ۸۴ تا ۹۲ دوباره قوه مجریه را در دست نگیرد. بخش دیگر کار من این بود که منظما حسن روحانی را انتقاد کردم. شما اگر نگاه کنید می‌بینید در جبهه خودمان هیچ‌کس به‌اندازه من از روحانی انتقاد نکرده، طعنه به او نزده و نامه سرگشاده به او ننوشته است. این کار را آقای خاتمی باید انجام می‌داد چون ما در قبال ۲۴ میلیون نفر مسئول هستیم. مردم بازیچه ما نیستند که بگویند رأی دهید و بعد بگوییم متأسفانه روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد و ما هم از ایشان گله داریم. ما باید می‌گفتیم کاری که کردیم درست بوده اما باید مدام به روحانی هشدار می‌دادیم که مطالبات چه شد.

وجود اختلاف در میان اصلاح طلبان

روزنامه شرق در یادداشتی آورده است: مجادله قلمیِ محسن میردامادی و کرباسچی بر سر ماجرای محمدعلی نجفی بیش از آنکه مجادله‌ای اخلاقی باشد، مجادله‌ای سیاسی است که پرده از اختلافات طیف‌های اصلاح‌طلب برمی‌دارد. اصلاح‌طلبان همواره به این بالیده‌اند که با وجود سلیقه‌های متنوع و متکثر توانسته‌اند جبهه‌ای واحد تشکیل دهند؛ جبهه‌ای که در همین اواخر به پیروزی دودوره‌ای حسن روحانی منجر شد؛ اما اکنون گویا اختلافات سیاسی آنان بروز پیدا کرده است. بی‌شک برخی از این اختلافات از عملی‌نشدن وعده‌های روحانی نشئت می‌گیرد و بخشی از آن هم از تغییرات چشمگیر اجتماعی، خاصه بعد از حوادث دی ۹۶. برخی اصلاح‌طلبان باور دارند که باید این اعتراضات را جدی گرفت و هم درونِ طیف‌های اصلاح‌طلب هم در خارج از آن، تغییراتی به وجود آورد. شاید مجادله قلمی کرباسچی با میردامادی عمقِ این اختلافات را عیان نکند و این را که اختلافات اخیر بر سر چیست؟

انتقاد از عملکرد اصلاح طلبان

روزنامه شرق در ستون سرمقاله خود مطلبی با عنوان "در بر همان پاشنه می‌چرخد؟ " به قلم احمد غلامی، منتشر کرده است. در بخشی از آن می خوانیم: اصلاح‌طلبان، حامل ایده اقتصادی متفاوتی از جناح‌های دیگر نیستند. به نظر آنان در شرایط کنونی، پیگیری هرگونه ایده اقتصادی متفاوت، گیرم سازگار با تفکرات آنان، منجر به اعتراضات عمودی می‌شود. اغلب دوره‌های انتخابات که به روی‌کارآمدن دولتی منجر شده، از دل اعتراضات افقی بیرون آمده است. همواره این اعتراضات و انتقادات خفته افقی، دستمایه‌ای شده برای برآمدن و برافتادن دولت‌ها…. شاید سردرگمی اصلاح‌طلبان و به تبع آن دولت فعلی ازاین‌رو است که دیگر قادر نیستند آینده را پیش‌بینی کنند. آیا در بر همان پاشنه خواهد چرخید و آنان باز از اعتراضات افقی به شیوه ایجابی برای برکشیدن دولت سیزدهم سود خواهند برد؟

همچنین " صادق زیبا کلام " در گفت و گو با این روزنامه مطرح کرده است: الان اواخر خرداد ۹۸ هستیم، تا اسفند ۹۸ که انتخابات مجلس است، چه حرکتی از اصلاح‌طلبان می‌بینید؟ هنوز معلوم نیست می‌خواهیم در این انتخابات شرکت کنیم یا نه. عده‌ای می‌گویند باید با اصولگرایان معتدل و میانه‌رو ائتلاف کنیم، عده‌ای می‌گویند تحت هیچ شرایطی با هیچ جریانی ائتلاف نمی‌کنیم. شعاری در دی ۹۶ داده شد «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا».ما فکر کردیم این شعار به خاطر عصبانیت و دلخوری است و یک‌عده جوان عصبانی و ناراحت هستند و تقصیر حسن روحانی است و تمام می‌شود. من به عنوان استاد علوم سیاسی می‌گویم اتفاقاً یکی از مهم‌ترین شعارها در ۴۰ سال گذشته در ایران همین شعار بوده. چرا؟ چون این شعار مانده و الان که در خرداد ۹۸ هستیم و یک‌سال و اندی از اعتراضات گذشته همچنان این شعار دست به دست می‌شود. این نشان می‌دهد این شعار زمینه اجتماعی داشته است. چرا این وضعیت به وجود آمده؟ من از شما می‌پرسم، آیا از دی ۹۶ تا امروز که نزدیک به یک‌سال‌ونیم از این داستان می‌گذرد، یک بار شده اصلاح‌طلبان بگویند حوادث، نارضایتی‌ها و اعتراضات دی ۹۶ را دور هم جمع‌بندی کرده‌ایم و پیشنهادهایی داریم که چه باید کنیم؟ اصلاً و ابداً… ً. معتقدم اشکال از اینجا شروع می‌شود که اصلاح‌طلبان بعد از ۲۲ سال نتوانسته‌اند بگویند ما در عرصه سیاست هستیم باید چه چیزی به دست بیاوریم یا چه کنیم. کلی‌گویی را باید کنار بگذاریم… نتوانستند بگویند ما دنبال تحقق کدام آرمان و هدف هستیم و استراتژی اصلی‌مان چیست…. ۲۲ سال است کسی نمی‌داند اگر قدرت به دستان اصلاح‌طلبان بیفتد، هدفشان چیست.

فرمان انتخاباتی مصباح‌یزدی به پایداری‌ها

به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از خبرگزار فارس آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: حتی اگر بین اصلاح‌طلبان فردی اصلح بود به او رأی بدهید…. به گزارش فارس، آیت‌الله مصباح رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برخی سهم خواهی ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «سهم‌خواهی یعنی دنیاطلبی؛ سهم‌خواهی چیست!؟ یعنی اگر من می‌دانم فردی از یک گروه دیگر اصلح است، به او رأی ندهم بلکه به هم‌گروهی خود رأی بدهم. اما چرا او را انتخاب نکنم!؟ فردا که خودم بخواهم رأی بدهم اگر به او رأی ندهم چه حجتی پیش خدا دارم!؟ او ادامه داد: فرض کنید حتی در بین اصلاح‌طلبان فردی بود که من دانستم که او اصلح از کاندیدای اصولگرا است؛ چه حجتی دارم که به او رأی ندهم!؟ من باید به اصلح رأی بدهم.»آیت‌الله مصباح‌یزدی درباره ائتلاف در انتخابات گفت: «اگر ائتلاف برای این باشد که بنشینند و واقعاً اصلح‌ها را انتخاب کنند، مفید است. اگر فرض کنید یکی، دو مورد اختلاف شد- چون راه دیگری برای تشخیص وجود ندارد- با اکثریت آرا انتخاب شود. اگر بنا بر این است أهلاً و سهلاً!»

استانی شدن انتخابات

"استانی‌شدن انتخابات را جدی بگیریم" عنوان یادداشتی است که در روزنامه آرمان منتشر شده است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: واقعیت آن است که اگر زمینه برگزاری انتخابات به صورت استانی فراهم شود احزاب در قالب لیست‌های مشخص نمایندگانی را راهی پارلمان می‌کنند، در این شرایط هم به دلیل فعالیت نماینده در سطح استان مطالبات مردم کاهش می‌یافت و هم اینکه امکان مدیریت هزینه‌های انتخاباتی وجود داشت و در نهایت انتخابات نظم و نسق و ساز و کار بهتری پیدا می‌کرد.

عدم امکان تخلف در انتخابات

به گزارش روزنامه آرمان، "جمال عرف" رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: مکانیزم و سازوکار انتخابات در کشور، اجازه تخلف گسترده و تعیین‌کننده را نمی‌دهد اما لازم است حتی در حد تخلفات کوچک هم مراقبت و نظارت جدی انجام شود. جمال عرف با اشاره به اینکه ما به‌عنوان مدیران نظام، با علم و آگاهی نسبت به شرایط کشور و سختی‌های مدیریت، مسئولیت را پذیرفته‌ایم تا به مردم و نظام خدمت کنیم، اظهار کرد: اساساً اصالت مدیریت، مدیریت در شرایط سختی و بحران است. همه ما مدیران می‌دانیم که با ظالمانه‌ترین و غیرقانونی‌ترین تحریم‌های تحمیلی مواجهیم و در چنین شرایطی، ضرورت دارد نمایندگان عالی دولت در حوزه‌های خود، با قوت و قدرت و بر اساس یک نقشه راه سنجیده و حساب شده، به وظایف خود عمل کنند. وی همچنین با بیان اینکه مجریان انتخابات، به هیچ عنوان به احدی وامدار نیستند و باید امانتدار رأی مردم باشند، تاکید کرد: وظیفه ذاتی وزارت کشور در خصوص برگزاری انتخاباتی سالم و امن بر ضرورت رعایت دو اصل بی‌طرفی و قانون‌مداری توسط مجریان انتخابات است.

فراخوان قالیباف

آرمان: محمدباقر قالیباف رقیب حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته با انتشار کلیپی جوانان را دعوت به حضور گسترده در انتخابات مجلس شورای اسلامی کرده است. اظهارتی که بیش از هر چیزی این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که قالیباف و یارانش برای بار چهارم در اندیشه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. اتفاقی که در جهان سیاست نه بی‌نظیر بلکه کم‌نظیر خواهد بود که یک فرد چهاربار در اندیشه ریاست‌جمهوری باشد. قالیباف در دو انتخابات ۸۴ و ۹۲ شکست خورد اما در انتخابات ۹۶ به سود سیدابراهیم رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کرد؛ کناره‌گیری‌ای که البته بدون حرف و حدیث هم نبود. با این وجود این بار شهردار سابق تهران تلاش می‌کند به‌واسطه طرح نواصولگرایی به‌عنوان یک آلترناتیو برای جریان اصولگرایی و با هدف رهبریت خود بر این آلترناتیو پا به صحنه سیاسی کشور بگذارد. قالیباف در اظهارات خود از مجلس نو سخن گفته که هنوز مشخص نیست دقیقاً منظور وی از چنین عبارتی چیست. اگر منظور وی حضور قدرتمند اصولگرایان در مجلس است که پس از مجلس ششم این امکان برای آنها فراهم بوده اما به دستاورد قابل توجهی دست پیدا نکرده‌اند. با این وجود آنچه مشخص است این است که سردار سابق نیروی انتظامی همچنان به ردای ریاست‌جمهوری می‌اندیشد و از هم‌اکنون با تشویق جوانان برای حضور در انتخابات مجلس تلاش می‌کند زمینه به قدرت رسیدن خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ فراهم کند.

مهندس "حسن بیادی" نایب‌رئیس سابق شورای شهر تهران و دبیرکل جمعیت آبادگران جوان، در گفت‌وگو با روزنامه آرمان مطرح کرد: تعیین و معرفی رئیس‌جمهور توسط نمایندگان مجلس در هر دوره برای دوره بعدی حتماً تأثیرگذار خواهد بود. اگر این معرفی توأم با اخذ امتیاز و دادوستد باشد حال و روز جامعه خوب نخواهد شد. بنابراین اگر مشخصات رئیس‌جمهور آینده مطابق اهداف نظام و منویات رهبر معظم انقلاب و خواسته مردم بزرگ ایران باشد که صاحبان اصلی انقلاب هستند، می‌تواند در رأی حداکثری برای وی توسط نمایندگان کمک خوبی شود. پس حتماً انتخابات مجلس آتی در آرایش سیاسی کشور و رأی حداکثری و همچنین نحوه مدیریت شورای محترم نگهبان در تعیین قانونی صلاحیت‌ها می‌تواند در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مؤثر باشد.

همچنین به گزارش تارنمای انتخاب به نقل از ایسنا "حمیدرضا فولادگر" یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «فراخوان اخیر قالیباف جهت نقش‌آفرینی بیشتر جوانان در انتخابات مجلس، حرکتی هماهنگ شده بوده که این اقدام موازی با جمنا و اصولگرایی نیست»، گفت که البته جبهه گسترده‌تری از جمنا متشکل از همه نیروهای انقلابی تشکیل شده است.

رسانه‌های اصولگرا

برخی از گزاره‌های کانونی استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: اظهارات مشاور رئیس‌جمهور عصبانیت طیفی از اصلاح‌طلبان را برانگیخته است؛ جنگ زرگری مشاور روحانی و اطرافیان خاتمی درباره آبرو و اعتبار؛ اصلاح‌طلبان هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند؛ انتقاد از وجود پول‌های کثیف در عرصه انتخابات؛ واضح و مبرهن است که اگر اصلاح‌طلبان دلیل متقن و سند معینی مبنی بر بروز تقلب در انتخابات سال ۸۸ داشتند، در همان سال ۸۸ این سند را ارائه می‌کردند نه اینکه آن‌را به ۱۰ سال بعد وا بگذارند.

توئیت مشاور رئیس جمهوری

کیهان در ستون اخبار ویژه خود به توئیت "آشنا" پرداخت و زیر عنوان "جنگ زرگری مشاور روحانی و اطرافیان خاتمی درباره آبرو و اعتبار" نوشت: اظهارات مشاور رئیس‌جمهور به خاتمی، عصبانیت طیفی از اصلاح‌طلبان را برانگیخت.

به گزارش این روزنامه، علی تاجرنیا، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در واکنش به این اظهارنظر گفت: من فکر می‌کنم که ارزیابی‌های امروز برخی از اطرافیان آقای روحانی اشتباه است. او افزود: متأسفانه در مجموعه اطرافیان آقای رئیس‌جمهور چهره‌هایی قرار گرفته‌اند که عمدتاً هدف آنها این است که در عرصه قدرت باشند. احساس می‌کنم اینها که دچار یک تحلیل‌اشتباه شدند که ممکن است شرایط کشور یک نوع رویگردانی از اصلاح‌طلبان ایجاد کرده باشند. از همین رو دنبال فرستادن پالس‌هایی هستند که یا بتوانند در دولت آینده نقشی داشته باشند یا حداقل در یک حاشیه امنی قرار بگیرند.

انتقاد از عملکرد اصلاح طلبان

کیهان در بخشی از گزارش منتشر شده در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره‌ای خود آورده است: گفتنی است اصلاح‌طلبان هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند، به همین خاطر همواره با ترفند «رقیب هراسی» برای رسیدن به قدرت دست و پا می‌زنند و پس از رسیدن به قدرت نیز برای فرار از پاسخگویی درباره کارنامه خود باز هم به آن متوسل می‌شوند. ترفندی که بسیاری از فعالان این جریان نیز از نخ نما شدن و بی‌نتیجه بودن آن اذعان دارند.

همچنین در ادامه این گزارش کیهان به مطلب منتشر شده در روزنامه سازندگی، مصاحبه حسین مرعشی سخنگوی حزب سازندگی با یک خبرگزاری را منتشر کرده و به نقل از او نوشته است: «اصلاح‌طلبان راهی جز شرکت و حضور فعال در انتخابات ندارند و… مرجع و محور همه مسائل انتخاباتی در جریان اصلاحات، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده و این شورا نماد جبهه تازه تأسیس اصلاح‌طلبان ایران اسلامی و بالاترین رکن آن هم هست.»

این روزنامه افزود: شایان ذکر است مدعیان اصلاحات در یک‌سال گذشته تاکنون بارها علیه عملکرد ضعیف فراکسیون امید مجلس، شورای شهر پنجم و همچنین دولت دوازدهم گفته و نوشته‌اند؛ زیرا آنها نیک می‌دانند که عملکردشان در دولت و مجلس و شوراهای شهر که آبستن همه مشکلات و معضلات کشور بوده، باعث شده پایگاه رأی اصلاح‌طلبان ریزش کند. از همین روی است که آنها یا با انتخابات مشروط و یا با سناریوی نخ‌نمای «اگر ما نیاییم آنها می‌آیند» درصدد آنند آب رفته را به جوی برگردانند.

انتقاد از قوانین انتخاباتی به دلیل نپرداختن به نحوه تأمین هزینه انتخاباتی نامزدها

به گزارش روزنامه رسالت " عباسعلی کدخدایی" سخنگوی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توئیتر به منابع مالی و نحوه تأمین هزینه‌های انتخاب نامزدها اشاره و بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات تأکید کرد. وی در این مطلب آورده است: منابع مالی و نحوه تأمین هزینه‌های انتخاب نامزدها در همه نظام‌های انتخاباتی محل توجه است و کشورهای مختلف قوانین و مقررات لازم [را] در این زمینه وضع کرده‌اند، موضوعی که قوانین انتخاباتی ایران به‌تفصیل به آن نپرداخته و به‌سادگی از آن گذشته‌اند.

ماجرای ورود پول‌های کثیف به انتخابات مجلس

رجا نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، آورده است: یک نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وجود پول‌های کثیف در عرصه انتخابات، جزئیاتی از برخی موارد این نوع پول‌ها در انتخابات مجالس دهم و یازدهم را تشریح کرد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح برخی موضوعات درباره پول‌های کثیف که به تازگی وارد عرصه انتخابات شده است، به مواردی اشاره کرد و گفت: گزارشی از وضعیت پول‌هایی که در انتخابات مجلس، چه در دوره دهم و چه در دوره یازدهم تهیه و تقدیم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس کرده‌ایم.

انتقاد از ادعای تقلب در انتخابات ۸۸

مشرق نیوز در پی دادگاهی شدن محمدرضا خاتمی به‌واسطه اظهارنظری مبنی بر اینکه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، ۸ میلیون تقلب شده است، نوشت: واضح و مبرهن است که اگر اصلاح‌طلبان دلیل متقن و سند معینی مبنی بر بروز تقلب در انتخابات سال ۸۸ داشتند، در همان سال ۸۸ این سند را ارائه می‌کردند نه اینکه آن‌را به ۱۰ سال بعد وا بگذارند …بهتر بود محمدرضا خاتمی پیش از طرح این ادعا، هماهنگی بیشتری با برادر خود (محمد خاتمی) و ایضا با افرادی مثل سعید حجاریان، محمد عطریانفر، محمدعلی ابطحی، مصطفی تاجزاده و سایر اصلاح‌طلبان ستادی که تأکید مؤکد داشته‌اند در سال ۸۸ تقلبی صورت نگرفته است، می‌داشت تا ادعاهای او در دادگاه اخیر، باعث بروز تناقض میان جوانان اصلاح‌طلب نشود… یکی از واضح‌ترین سؤالاتی که خاتمی و دوستان او بایستی درباره ادعای اخیر تقلب ۸ میلیونی در انتخابات سال ۸۸ به آن پاسخ بدهند این است که اولاً آنها با علم به وقوع تقلب تأثیرگذار در یک انتخابات چگونه به خود اجازه دادند در انتخابات بعدی، همان نظام متقلب! را به رسمیت بشناسند، نه یک دوره بلکه چند دوره در انتخابات‌های بعدی شرکت کنند و حتی در شب انتخابات نیز اعلام کنند که ما تضمین روحانی هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.