به گزارش رویترز، وزارت بازرگانی آمریکا روز گذشته (جمعه) اعلام کرد چندین شرکت چینی و یک موسسه دولتی این کشور را به «فهرست نهادهای» امنیت ملی افزوده است که بر این اساس این نهاد و شرکت‌ها از خرید قطعات و اجزای ساخت آمریکا بدون اجازه دولت این کشور محروم هستند. این فهرست مربوط به امنیت ملی آمریکا است و تمامی مواردی را شامل می‌شود که نگرانی‌هایی را برای واشنگتن در خصوص امنیت ملی ایجاد می‌کند.

بنا به گفته وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت‌های «ساگن»، «موسسه فناوری کامپیوتری وشی جیانگنان»، «هیگان»، «فناوری میکرو الکترونیک چنگدو هایگانگ» و «چنگدو هایگانگ» به این فهرست افزوده شدند. وزارت بازرگانی آمریکا مدعی شد ابررایانه‌هایی که این شرکت‌ها در حال ساخت و توسعه آن هستند امکان دارد کاربرد‌های نظامی داشته باشند. برای مثال، موسسه فناوری کامپیوتری وشی جیانگنان متعلق به «۵۶‌اُمین موسسه تحقیقاتی ستاد مردمی ارتش آزادیبخش خلق چین» است که ماموریت آن «حمایت از نوین‌سازی ارتش چین» است.

در واکنش به این اقدام آمریکا، رادیو بین‌المللی چین، وابسته به دولت این کشور، امروز (شنبه) اعلام کرد این حرکت یکی از چندین اقدام اخیر آمریکاست که در راستای نقض توافقی انجام می‌شود که دونالد ترامپ و شی‌ جین‌ پینگ در دسامبر سال گذشته میلادی در آرژانتین به دست آوردند. این رادیو در ادامه افزود: «این حرکت حتی اگر سرکوب فناوری چینی و یا توسعه بلندمدت اقتصادی یا فشار بر پکن در مذاکرات تجاری را هدف گرفته باشد، اهمیتی ندارد. آمریکا به اهداف خود دست نخواهد یافت».

در سال ۲۰۱۵، وزارت بازرگانی آمریکا دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین را به دلیل «استفاده این دانشگاه از چند پردازنده و بُرد ساخت آمریکا در ابرکامپیوتر‌هایی که به نظر می‌رسید برای شبیه سازی انفجار‌های هسته‌ای و فعالیت‌های نظامی به کار برده شده بودند» به لیست نهاد‌های خود افزود.

وزارت بازرگانی آمریکا روز گذشته اعلام کرد از سال ۲۰۱۵ تاکنون دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین این موارد را با نام «دانشگاه هونان گوفانگ کی» تولید و از چهار آدرسی که در حال حاضر در این لیست نیست استفاده کرده است. بنابر اعلام این وزارتخانه، هونان گوفانگ و چهار آدرس ذکر شده را از روز جمعه به لیست نهاد‌ها اضافه کرد. در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا آمده است این شرکت‌ها با شرکت در فعالیت‌هایی که با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا در تضاد است خطر بزرگی را به جان خریدند.

در ادامه تنش‌های اقتصادی و سیاسی که میان پکن و واشنگتن پیش آمده است در ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز شرکت مخابراتی هوآوی چین را به همراه ۶۸ شرکت وابسته در بیش از ۱۲ کشور جهان در این لیست قرار داد. ترامپ پس از آن اعلام کرد می‌تواند شکایات مربوط به هوآوی را به عنوان بخشی از یک معامله تجاری حل و فصل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.