به گزارش روزنامه لبنانی البناء در یادداشتی به قلم «محمد صادق الحسینی» با عنوان «آمریکا در سواحل ایران سقوط می‌کند و ترامپ نه می‌میرد و نه زنده است»، تاکید کرد که ایران قدرت ابتکار عمل را از آمریکا گرفته است.

 

نویسنده با بیان اینکه واشنگتن هنوز در شوک اتفاقی است که برای صنعت غول پیکر ژئوفضایی آن در سواحل هرمزگان ایران رخ داد، افزود: این اتفاق بار دیگر ثابت کرد که دست برتر از آن جبهه مقاومت در برابر جبهه شیطان بزرگ است.

البناء به نقل از شماری از کارشناسان نظامی دیدگاه‌هایشان به اقدام ایران در سرنگونی پهپاد آمریکایی را در هفت مورد برشمرد:

۱- اقدام آمریکا برای پاسخ مستقیم نظامی به سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور در حال حاضر بعید است، چون طرف‌های ذیربط آمریکایی، کاخ سفید، پنتاگون و آژانس‌های آمریکایی هنوز در مرحله ارزیابی اتفاق و بررسی راه‌های بهتر تعامل با وضعیت کنونی در منطقه خلیج فارس هستند.

۲- طرف‌های ذیربط در آمریکا سرنگونی پهپاد مذکور را در چارچوب پیام آشکار ایران می‌دانند که پیشتر هم پیام‌هایی با وضوح کم‌تر مخابره کرده بود. یعنی ایران با اقدام خود به آمریکا و متحدانش گفت که آماده رویارویی با هر حرکت نظامی واشنگتن برای تقویت فشارها بر ایران است. یعنی تهران گفت:« ما هرگز تسلیم نمی‌شویم.».

۳- طرف‌های نظامی آمریکا به بررسی احتمال تداوم پیام رسانی‌های ایران به آمریکا از طریق سرنگونی هواپیما و غیره پرداختند، چون آنها معتقدند که ایران تلاش می‌کند تا آمریکا و جامعه بین المللی اذعان پیدا کنند ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و یک کشور ضامن امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.

۴- در حال حاضر ستاد مرکزی ارتش تروریست آمریکا (سنتکام) مشغول ارزیابی جامعی از تدابیری است که در صورت تداوم رفتارهای ایران و متحدانش، آمریکا باید از لحاظ میدانی اتخاذ کند.

۵- اما مهم‌ترین موضوعی که آمریکا در حال بررسی آن است، امکان لغو منطقه یا مناطق ممنوعه‌ای است که سپاه پاسداران در برابر نیروهای آمریکایی ایجاد کرده و نام آن را منطقه ممنوع الورود نامیده است.

۶- تمرکز کنونی آمریکا روی بررسی امکان احیای قدرت بازدارندگی آمریکا در خاورمیانه و دنیاست. آن هم از طریق یک حمله‌ای محدود اما کارآمد علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حملات موشکی هوایی و دریایی علیه سکوهای موشکی سپاه پاسداران که در امتداد ساحل خلیج شرقی مستقر شده است و مسبب ایجاد مناطق ممنوعه مورد اشاره و ممانعت از فعالیت نظامیان آمریکایی در این منطقه است.

۷) ارزیابی ما (البناء) از وضعیت کنونی در چند مورد زیر خلاصه می‌شود:

الف) آمریکا نمی‌تواند برای دل نتانیاهو یا بن سلمان و بن زاید با ایران وارد جنگ شود و به نیابت از آنها مبارزه کند.

ب) امکان حملات محدود علیه ایران همان گونه که در سوریه رخ می‌دهد وجود ندارد، چون واکنش ایران هرگز محدود نخواهد بود و همه خاورمیانه را فراخواهد گرفت.

ج)آمریکا هیچ نفعی از گسترش دامنه بحران و تبدیل آن به درگیری نظامی با نتایجی نامعلوم نمی‌برد.

د) آمریکا در برابر مقاومت ایرانی‌ها مجبور می‌شود به این مهم اذعان کند که ایران یک قدرت بزرگ در منطقه است؛ اما آمریکا به تحمیل تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد تا خسارت‌های خود در منطقه را کاهش دهد و این مرحله یا این تاکتیک ادامه پیدا می‌کند تا خدا آنچه را که می‌خواهد پیش آورد.

در پایان این یادداشت آمده است: با توجه به اینکه کفه ترازو آشکارا به نفع ایرانی که قطعا خواهان جنگ نیست سنگینی می‌کند، ترامپ همچنان قدرت ابتکار عمل را از دست خواهد داد. البته ایرانی‌ها نمی‌خواهند ترامپ از وضعیت کنونی که دچارش شده است خارج شود. آنها می‌خواهند او در دام همین برزخ دنیایی بماند نه در آن مرده باشد و نه زندگی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.