به گزارش رویترز، «الکسیس سیپراس» که هم اکنون برای شرکت در نشست شورای اروپا در بروکسل به سر می‌برد، گفت: اروپا در مقابل اقدامات ترکیه در قبرس سکوت نخواهد کرد.

وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت، تجاوزهای ترکیه در حال افزایش بوده و این مساله تنها در روابط ترکیه با یونان و قبرس نیست بلکه  در روابط آنکارا با کشورهای مهم همچون آمریکا و اتحادیه اروپا نیز مشاهده می‌شود.

ترکیه در هفته گذشته دومین کشتی خود را برای عملیات استخراج گاز طبیعی به سواحل قبرس  اعزام کرد، اقدامی که می‌تواند منجر به نزاع جدی میان دولت آنکارا با دولت‌های قبرس و یونان شود.

به دنبال عملیات ترکیه، اتحادیه اروپا در نشست بروکسل با انتشار بیانیه‌ای فعالیت‌های استخراج گاز طبیعی ترکیه در قبرس را غیرقانونی خواند و اعلام کرد در صورت توقف نکردن این عملیات اتحادیه اروپا دست به اقدام متقابل و مناسب خواهد زد.

سخنان نخست وزیر یونان در حالی بیان می‌شود که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه به‌تازگی اعلام کرد که اکتشاف گاز از سوی آنکارا در شرق دریای مدیترانه نقض قوانین بین‌المللی نیست.

اوغلو بر عزم آنکارا برای دفاع از حقوق قبرسی‌های ترک تبار در بهره برداری از منابع این جزیره تأکید کرد.

جزیره قبرس که سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه به شمار می‌آید تا سال ۱۹۶۰ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. در این سال ساکنان آن که به‌طور عمده یونانی و ترک تبار بودند، حکومت قبرس را اعلام کردند.

نمایندگان جمعیت ترک تبارهای قبرس که به‌طور عمده در شمال این جزیره ساکن بودند، در سال ۱۹۶۳ میلادی بر سر اجرای توافق نامه یاد شده با سایر نمایندگان دچار اختلاف شدند و در پی این موضوع ضمن اعلام خروج از توافق دولت قبرس، از ترکیه درخواست اعزام نیرو برای محافظت از ترک تبارها را کردند.

این موضوع موجب شد تا اختلافات تشدید شده و سازمان ملل یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۴ با اعزام نیروهای پاسدار صلح مانع تشدید بیشتر درگیری‌ها شود. مأموریت این نیروها تا کنون در این جزیره تمدید شده است.

اختلاف یونان با ترکیه نیز به‌طور عمده متمرکز بر این جزیره و منابع وابسته به آن در حوزه دریایی مدیترانه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.