پیتر بیکر در نیویورک تایمز نوشت: روز پنج شنبه نیروهای مسلح آمریکا در واکنش به سرنگونی یک پهپاد جاسوسی بی سرنشین آماده حمله محدود به چند مورد از مواضع ایران بودند. اما آقای ترامپ در آخرین لحظات منصرف شد و ترجیح داد که فعلا دست به اقدام تلافی جویانه علیه تهران نزند. البته هنوز بحث در مورد این موضوع پایان نیافته است. مقامات کاخ سفید حاضر نیستند اطلاعات زیادی در اختیار رسانه ها قرار دهند. اما هیچ کس تردیدی نداشت که این تصمیم می توانست لحظه ای سرنوشت ساز در دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما شاید رسیدن به این لحظه بحرانی برای دو طرف قابل پیش بینی و اجتناب ناپذیر بود. آقای ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ آمریکا را از توافق هسته ای بین المللی با ایران که در دوره باراک اوباما درباره آن مذاکره شده بود، خارج کرد. دولت ترامپ در این مدت به تدریج دوباره تحریم های اقتصادی سنگین علیه ایران را اعمال کرده است. اما این رفتار تهاجمی تهران تحت فشارهای اقتصادی و سیاسی همیشه قابل پیش بینی بوده است. در نتیجه، آقای ترامپ در شرایط کنونی مجبور شده است که بین دو گزینه جنگ و صلح یکی را انتخاب کند.

رابرت مالی، رئیس گروه بین المللی بحران و مشاور سابق باراک اوباما است. وی در ارتباط با سیاست ترامپ در قبال ایران گفت: «ظاهرا به نظر می رسد که آقای ترامپ در حال روبرو شدن با عواقب تصمیمات قبلی خودش است. ترامپ می گوید که از کارزار فشار حداکثری حمایت می کند اما تمایلی به جنگ با ایران ندارد. لیکن واشنگتن نمی تواند هم زمان به هر دو هدف دست پیدا کند، زیرا فشار می تواند در نهایت به جنگ منجر شود و بر عکس».

حتی در صورتی که آقای ترامپ تصمیم بگیرد که واکنشی نسبت به حمله اخیر نشان ندهد، دو کشور به زودی دوباره در مسیر تقابل قرار خواهند گرفت. تهران در هفته های اخیر دست به اقدامات تحریک آمیزی در خلیج فارس زده است. رهبران ایران این هفته تهدید کردند که تعدادی از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای را به حالت تعلیق در می آورند.

رائول مارک، کارشناس سابق سازمان سیا است که در حال حاضر در بنیاد دفاع از دموکراسی فعالیت می کند. او معتقد است که اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در آینده نزدیک اجتناب ناپذیر خواهد بود. مارک در این ارتباط گفت: «ایرانی ها در ادامه همچنان تلاش خواهند کرد که میزان صبر و مدارای آقای ترامپ در مقابل اقدامات تحریک آمیز خود را امتحان کنند».

او ادامه داد: «بدون شک در آینده بیشتر از خصوصیات اخلاقی آقای ترامپ آگاه خواهیم شد. علاوه بر این، باید منتظر باشیم که مردم آمریکا چه واکنشی نشان خواهند داد. آیا ما هنوز به دنبال دخالت در خاورمیانه و شروع جنگ دیگری در این منطقه هستیم؟ هنوز نمی توان به طور قطعی به این سوال پاسخ داد. اما به نظرم به زودی تکیلف این موضوع مشخص خواهد شد».

ترامپ شبیه به یک رهبر جنگ طلب پرخاشگر صحبت می کند اما در عمل شبیه یک فرد صلح طلب انزوا گرا رفتار کرده است. ترامپ دشمنان آمریکا را تهدید می کند که با آتش و خشم مواجه خواهند شد، اما هم زمان تلاش می کند کشورش را وارد جنگ های خارجی نکند. او بارها دولت های قبل را به خاطر مداخله نظامی در کشورهای خارجی سرزنش کرده بود.

ظاهرا آقای ترامپ تصور می کرد که لحن خصمانه و ارتش تقویت شده کشور می توانند به عنوان یک عامل بازدارنده قوی در مقابل تهدیدات دشمنان عمل کنند. اما منتقدان آقای ترامپ معتقدند که این لحن خصمانه و تهدیدآمیز نیز می تواند خطرناک باشد و در نهایت به درگیری نظامی منجر شود.

آقای ترامپ هدف خود از تهدید به نابودی کامل کره شمالی را بازگرداندن رهبر این کشور به میز مذاکره عنوان کرده بود. اما او در خاورمیانه با شرایط متفاوتی روبرو است. همسایه های کره شمالی در آسیا از جمله چین، ژاپن، روسیه و کره جنوبی اصلا تمایلی به شروع یک درگیری نظامی نداشتند. اما دشمنان ایران در منطقه از جمله اسرائیل، عربستان و امارات از یک رویکرد تهاجمی تر نسبت به تهران حمایت می کنند.

علاوه بر این، در تیم آقای ترامپ افراد جنگ طلبی همچون مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی حضور دارند. آن ها بر خلاف رئیس جمهور خواستار اقدام قاطع تر علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. اختلاف نظر بین رئیس جمهور و مشاورانش باعث شده است که بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا نسبت به سیاست دولت ترامپ سردرگم شوند.

راهم امانوئل، رئیس سابق پرسنل کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما است که بعدا به عنوان شهردار شهر شیکاگو انتخاب شد. او در ارتباط با بحران اخیر گفت: «ظاهرا در حال حاضر مقامات دولت ترامپ در مورد نحوه برخورد با ایران اتفاق نظر ندارند. در یک طرف پمپئو و بولتون و در طرف دیگر نیز رئیس جمهور و بقیه قرار دارند. فقدان یک راهبرد منسجم باعث ایجاد این سردرگمی شده است».

اگرچه بی میلی آقای ترامپ نسبت به جنگ های خارجی بر کسی پوشیده نیست، اما منابع نزدیک به او معتقدند که رئیس جمهور در صورت نیاز حتما به زور متوسل خواهد شد. فرد فلیتز، رئیس سابق ستاد جان بولتون است که در حال حاضر به عنوان رئیس مرکز مطالعات امنیتی انجام وظیفه می کند. او در ارتباط با شرایط کنونی گفت: «آقای ترامپ در کمپین انتخابات خود وعده داد که آمریکا را از جنگ های منطقه خارج خواهد کرد و جنگ جدیدی به راه نخواهد انداخت. اما ترامپ بر خلاف باراک اوباما به کاربرد اقدام نظامی اعتقاد دارد و در صورت نیاز از آن استفاده خواهد کرد».

اما آقای ترامپ در روزهای اخیر احتمال درگیری نظامی با ایران را پایین دانسته است. هفته گذشته دولت ترامپ ایران را به عنوان مقصر حملات علیه نفت کش های ژاپنی و نروژی در خلیج عمان معرفی کرد. اما ترامپ در مصاحبه با مجله تایمز اهمیت این حوادث را زیر سوال برد و به طور ضمنی اشاره کرد که به خاطر چنین اقدامات کوچکی وارد جنگ نخواهد شد.

بسیاری از تحلیل گران بعد از شنیدن اولین واکنش آقای ترامپ نسبت به حادثه سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا به این نتیجه رسیدند که او احتمالا از اقدام نظامی پرهیز خواهد کرد. ترامپ تاکید کرد که در این حمله جان هیچ کدام از سربازان آمریکایی به خطر نیفتاده است.

بسیاری از متحدان نزدیک آقای ترامپ از بی میلی او برای متوسل شدن به اقدام نظامی تقدیر کرده اند. آقای تاکر کارلسون، مجری شبکه خبری فاکس نیوز و از افراد نزدیک به رئیس جمهور است. آقای کارلسون پنج شنبه شب در برنامه تلویزیونی خود گفت: «دقیقا همان کسانی که ۱۶ سال پیش ما را وارد جنگ عراق کردند، به دنبال شروع یک جنگ جدید با ایران هستند. خوشبختانه رئیس جمهور نگاه بدبینانه ای نسبت به این تفکر جنگ طلبانه دارد».

البته آقای ترامپ در گذشته چند بار در منطقه دست به اقدام نظامی زده است. او دو بار در پاسخ به استفاده ادعایی تسلیحات شیمیایی، دستور حمله به مواضع حکومت بشار اسد در سوریه را صادر کرد. او همچنین مجوز استقرار سربازان آمریکایی در کشورهای مختلف برای تعقیب تروریست ها را صادر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.