وی روز دوشنبه در روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» افزود که پس از گذشت دو روز از انهدام پهپاد «گلوبال هوک» آمریکایی توسط ایران، «مایک پمپئو» به سوی عربستان و امارات پرواز می‌کند تا دیدارهای فوری با مسئولان این کشورها داشته باشد، در حالی که تنش‌ها میان ایران و آمریکا تشدید شده بطوری که ترامپ در واکنش به حمله ایران به هواپیمای آمریکایی مدعی شد که ۱۰ دقیقه پیش از حمله نظامی به سه نقطه در ایران از آن منصرف شده است.

دلیل ا ین که سفر پمپئو شامل تل آویو که ضلع سوم ائتلاف بر علیه ایران در منطقه است، نیست، حضور «جان بولتون» مشاور امنیت داخلی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به منظور شرکت در کنفرانس سه جانبه امنیتی میان آمریکا، روسیه و اسرائیل است.

عطوان ادامه داد که مسائلی که قرار است پمپئو به متحدانش در امارات و عربستان توصیه کند، مشخص نیست چه بسا در حال تقسیم وظایف برای شروع جنگ، دور جدیدی برای باج گیری میلیاردها دلار برای تأمین مالی ناوگان و عملیات نظامی آمریکا در منطقه یا آماده کردن این کشورها برای بازگشت احتمالی آمریکا و ایران به میز مذاکرات با میانجی گری های علنی و پنهانی است؛ همانند حضور «اندرو موریسون» وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه که دیروز در حالی که دو روز پیش تر از آن مشاور «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در تهران بود، وارد ایران شده است.

به اعتقاد این تحلیلگر از نظر بسیاری ترامپ در اداره بحران با ایران شکست خورده و با انتقادهای شدیدی از سوی رسانه‌ها و مسئولان آمریکایی روبرو است و این نشان می‌دهد که رئیس جمهوری برای اداره کشور ابر قدرتی مانند آمریکا مناسب نیست.

یکی از انتقادهایی که ترامپ با آن روبرو است، این است که به عروسکی در دستان اسرائیل و عربستان تبدیل شده و این کشور را به سمت جنگ نیابتی از سوی آنها برای تأمین منافع شأن می‌برد، روزنامه «واشنگتن پست» که طرفدار این نظریه است، از ترامپ خواست که به عنوان رئیس جمهوری آمریکا منافع واشنگتن و نه ریاض و تل آویو را در اولویت قرار دهد.

وی افزود که ترامپ همچنان سریالی در حال دورغ گویی و تهدید است که آخرین آن تهدید حمله سایبری به سامانه‌های دفاع موشکی ایران و فلج کردن آنها است، اما این دروغ‌ها مورد تمسخر قرار گرفت که اگر آمریکا این قدرت را دارد چرا تاکنون برای از دور خارج کردن موشک‌های ایران انجام نداده و باعث شد تا هواپیمای بدون سرنشین آن ساقط شود. از سوی دیگر ایران ارتش الکترونیک سرسختی دارد که حملاتی حتی به رایانه‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و بانک مرکزی آمریکا انجام داده‌اند و همین نیروها توانایی مقابله با هرگونه حمله‌ای را نیز دارند.

عطوان اضافه کرد: بولتون دیروز در کنفرانس مطبوعاتی در کنار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل آویو اعلام کرد که ترامپ بزودی تحریم‌های جدید و سخت‌تری علیه ایران اعلام خواهد کرد که این به معنی احتمال شروع جنگ و بسته شدن همه درهای مذاکره است. رهبری ایران بارها اعلام کرده که ایران درخواست‌های آمریکا برای مذاکره را نخواهد پذیرفت، مگر زمانی که دولت ترامپ تحریم‌های اقتصادی را به طور کامل برداشته و به توافق هسته‌ای بازگردد.

وی نوشت: نیروی نظامی مرکزی ایران با سرنگون کردن پهپاد آمریکایی قصد تأکید بر این موضوع را داشت که در صورت نقض حاکمیت این کشور آماده مقابله با هرگونه حمله‌ای است و امکانات لازم برای رویارویی با آمریکا را داشته و اجازه محاصره ۸۰ میلیون ایرانی را نخواهد داد.

تحلیل گر مسائل منطقه افزود: ترامپ در دامی افتاده که اسرائیل و سعودی‌ها برای آنها چیده‌اند و خروج از آن برای آمریکا چه به صورت مسالمت آمیز یا جنگ بسیار پرهزینه خواهد بود. جنگ تنها محصور در داخل ایران نخواهد بود بلکه شعله‌های آن همه منطقه از جمله متحدان آمریکا را که بر طبل جنگ می‌کوبند، خواهد سوزاند و در این باره آنها باید از حزب الله و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و نیروهای رسمی و غیر رسمی عراق در هراس باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.