در جلسه علنی نوبت عصر دوشنبه مجلس و در جریان بررسی لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از مأموران یگان حفاظت دستگاه های اجرایی (محیط بانان و جنگل بانان)، نمایندگان مجلس دستگاه‌های اجرایی ذیربط را مکلف کردند مأموران یگان حفاظت دستگاه مربوطه خود را اعم از کارکنان ثابت، پیمانی و قراردادی را در راستای انجام وظایف و مأموریت های خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بر اساس این قانون و آئین نامه اجرایی آن بیمه کند.

طبق تبصره یک این ماده مقرر شد، در مواردی که دستگاه های اجرایی براساس قوانین و حسب مورد برای انجام مأموریت‌های سازمانی از افرادی غیر از مأموران یگان حفاظت استفاده می‌کنند مانند مأموران اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی دستگاه مربوطه موظف است نسبت به پوشش بیمه‌ای این دسته از افراد مطابق این ماده اقدام کند.

در تبصره دو، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی موظف به پرداخت هزینه های درمانی، جبران صدمات و خسارات وارده به همیاران طبیعت و محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی در اقدامات مرتبط با پیشگیری و اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کشور شد.

همچنین در ماده ۳ مقرر شد، آئین نامه اجرایی این قانون مشتمل بر نحوه تأمین و پرداخت وجوه موضوع مواد ۱۳ و ۱۴ قانون به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح به مشمولان این قانون و همچنین چگونگی پوشش بیمه‌ای آنها، ظرف مدت ۶ ماه از تصویب این قانون توسط وزارت دادگستری و حسب مورد با هماهنگی دستگاه های ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

در ماده ۴ نیز سازمان برنامه و بودجه موظف شد، همه ساله اعتبارات مورد نیاز اجرای این قانون را به پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی دارای یگان حفاظت در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.