بنابر اعلام مانیشن، شما برای خرید آپارتمان در تهران و زندگی در بالاشهر آن باید حسابی جیب پر پولی داشته باشید. اگر می‌خواهید در مناطق مرفه تهران سکونت کنید، واحد پولی میلیون به کمکتان نمی‌آید و برای حداقل‌ها باید سراغ واحد پولی میلیارد بروید و شاید گاهی کار به‌جایی برسد که قیمت یک‌خانه در پایین‌شهر به‌اندازه قیمت ۱ مترمربع از برج‌های لوکس بالاشهر تهران باشد. شاید برای درک بهتر قیمت نجومی خانه‌ها در بالاشهر تهران بد نباشد نگاهی به قیمت آپارتمان در زعفرانیه تهران بیندازید.

بالاشهر تهران کجاست؟!

در مرحله اول باید بدانیم یکی از آیتم‌های بالاشهر بودن، واقعاً بالای شهر بودن است. البته قطعاً استثناهایی وجود دارد اما اکثراً این موضوع صادق است که بیشتر محلاتی که در نقشه تهران، بالای تهران قرار دارند جز محلات لوکس هم هستند.

اما معیارهای دیگری هم برای شناخت بالاشهر وجود دارد

برج‌ها و آپارتمان‌های لوکس یکی از نشانه‌های محله‌های بالاشهر هستند. برج‌هایی که وقتی می‌خواهیم پشت‌بام آن را ببینیم، باید گردن خود را کامل به بالابرده و دستان خود را جلوی چشم‌هایتان قرار دهید تا نور آفتاب اذیتتان نکند.

در بالاشهر تهران شما می‌توانید در هر دقیقه بهترین و لوکس‌ترین ماشین‌های جهان را در خیابان‌ها یا نمایشگاه‌های اتومبیل ببینید و با دوست خود درباره اینکه قیمت آن چند است چندین دقیقه بحث کنید.

ویلاها و عمارات بزرگ در این مناطق بسیار مشاهده می‌شود. باغ‌های چند هکتاری که وقتی از بیرون آن را می‌بینید، نمی‌توانید حدس بزنید که اینجا خانه شخصی است یا عمارت ناصرالدین‌شاه!

حتی خیابان و کوچه‌های بالاشهر تهران معماری خاص خود را دارد، یعنی کوچه‌هایی با سربالایی‌های عجیب که مشخص است برای افراد بدون ماشین و پیاده ساخته نشده است.

مراکز خرید لوکس و گران‌قیمت یکی دیگر از نشانه‌های بالا شهر تهران است. در این مراکز خرید، شما شاید حتی نتوانید هزینه خرید یک جفت جوراب را پرداخت کنید، چراکه مبلغ فروش آن به مقدار هزینه خرید کت‌وشلوار برای شماست.

رشد قیمت مسکن در بالاشهر تهران

در چند سال اخیر قیمت خانه‌ها در کشور دستخوش تغییرات زیادی بوده است. وجود تورم باعث شده قیمت مسکن هرساله درصد قابل توجهی بالا برود و این امر باعث کاهش تقاضا در این حوزه می‌شود که رکود را برای این بازار به وجود می‌آورد.

در نمودار زیر رشد قیمت به ازای هر مترمربع، از سال ۹۴ تا سال ۹۷ را در بالاشهر تهران مشاهده می‌کنید.

مقایسه قیمت خانه در نقاط مختلف تهران

قیمت خانه‌ها فقط در طول زمان نیست که دچار تغییرات عجیب و سرسام‌آور می‌شوند، بلکه در همین سال ۹۷ که گذشت، شاهد اختلاف قیمت شدید بین مناطق مختلف تهران بودیم. قطعاً تهران فقط بالاشهر نیست و مقایسه قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر می‌تواند جالب باشد. در نمودار پایین میانگین قیمت خانه در سه منطقه بالاشهر، مرکز و پایین‌شهر تهران را می‌توانید مشاهده کنید.

قیمت خانه؛ حباب یا واقعیت

شاید در ابتدا این‌طور به نظر برسد که صرف‌نظر از ارزش زمین، قیمت خانه باید برابر با هزینه کل ساخت خانه بعلاوه سود منطقی آن خانه باشد. برای مثال اگر هزینه کل هر مترمربع از یک آپارتمان حدود ۵ میلیون تومان هزینه برآورد می‌شود به قیمت ۷ الی ۸ میلیون تومان به فروش برسد؛ اما واقعیت این‌طور نیست. شرایط بازار مسکن برگرفته از اقتصاد کلان کشور و بازارهای موازی چون سکه، طلا، ارز و بورس می‌باشد؛ بنابراین اگر در اقتصاد کلان کشور و بازارهای موازی با آرامش و ثبات مواجه باشیم این بازار نیز با ثبات و آرامش روبه‌رو خواهد بود و یا بالعکس.

در حال حاضر مسکن در شرایط رکودی به سر می‌برد. در بازار فعلی نه خریداری وجود دارد و نه فروشنده‌ای. شرایط پیش‌آمده فاصله قیمت‌ها را به‌شدت افزایش داده و تا زمانی که مردم بخواهند با شرایط فعلی تطبیق پیدا کنند، زمان‌بر خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.