سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سامح شکری وزیر خارجه مصر در پایان مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و مصر در فرمت ۲+۲ مواضع کشورش درخصوص دیدارهای امروز و فردا سه شنبه دبیر شورای امنیت روسیه با همتایان اسراییلی و آمریکایی خود را بیان کرد.

وی افزود: ایده برگزاری نشست سه جانبه روسیه، آمریکا و اسراییل را بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) در دیدار اخیر خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مطرح کرد.

لاوروف گفت: ما بر این باوریم که اسراییل و آمریکا نگران ایران و نه فقط در سوریه بلکه در کل منطقه و در حوزه جغرافیایی وسیع تر هستند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: این گونه رویکرد را غیرسازنده می دانیم و تمرکز دادن همه سیاست های خود در منطقه برای مبارزه با یک کشور و منزوی کردن آن و متهم کردن این کشور به اتهامات مختلف و خودداری از انجام تحقیقات در حوادث مختلف غیرسازنده است.

لاوروف افزود: همان گونه که من گفتم ما خواهان گفت وگو بین کشورهای عربی با ایران ازجمله در مساله اعتمادسازی و تامین امنیت خلیج فارس هستیم.

وی ادامه داد: ما سیر اوضاع در این منطقه و در کشور سوریه را بسیار خطرناک می دانیم؛ تلاش ها برای تبدیل سوریه به میدان رویارویی ایران و اسراییل و شیعیان و سنی ها بد است.این رویکرد فقط بحران را تشدید می کند.

لاوروف خاطرنشان کرد که طرف روسی در نشست سه جانبه روسیه، آمریکا و اسراییل بر ضرورت تمرکز بر اجرای مفاد قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید خواهد کرد که در آن در وهله نخست خواستار احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و واگذاری تعیین راه حل ها برای حل و فصل سیاسی تمام مسائل سوریه به ملت این کشور شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: ما با موافقت دولت سوریه به این اقدامات می پردازیم و به همان گونه ایران نیز در این کشور حضور دارد و به مبارزه با تروریسم بر اساس قانونی و با دعوت دولت قانونی این کشور کمک می کند.

وی ادامه داد: این موضع ما در دیدارها در اورشلیم (بیت المقدس) و در سایر مذاکرات درخصوص مساله سوریه خواهد بود. همه شرکای خود را که به موضع ما علاقه مند می شوند متقاعد می کنیم که باید از طریق گفت وگو و نه تلاش برای گرایش های جدایی طلبانه در بخش های مختلف سوریه یا منع روابط خارجی برای دولت مرکزی دمشق اقدام کنند.

**روسیه و مصر نگران ایده های تحمیلی آمریکا در مساله فلسطین هستند

وزیر خارجه روسیه با اشاره به گفت وگوهای خود با طرف های مصری درخصوص مناقشه فلسطین و اسراییل گفت: روسیه و مصر از تلاش های آمریکا برای پیشبرد ایده های تحمیلی که در آن خودداری از ایده دو حکومتی در حل مساله فلسطین پیش بینی شده است، ابراز نگرانی کردند.

وی تصریح کرد که ایده های مطرح شده از سوی آمریکا درباره مناقشه فلسطین و اسراییل، از قوانین و مبناهای حقوقی بین المللی ازجمله قطعنامه های سازمان ملل و اصول مادرید و پیشنهادات صلح عربی منحرف شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: روسیه و مصر بر پایبندی خود به این اسناد بنیادین تاکید کردند.

وی این را نیز گفت که روسیه و مصر رویکردهای نزدیکی در تامین امنیت و آرامش منطقه خلیج فارس، از طریق گفت وگو و تدابیر توافق شده شفافیت و اعتماد ساز دارند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.