خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این سفر دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در زمانی که روابط میان مسکو و غرب سرد است، صورت گرفته است.

در همین راستا ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه با مدودف در شهر بندری لوهاور واقع در منطقه نرماندی دیدار داشت. این شهر جایی است که این نخست وزیر فرانسه پیش از این به عنوان شهردار آن خدمت کرده است. او اظهار کرد که خواهان "گشایش فضایی جدید برای گفت‌وگوی سیاسی با روسیه" است.

مدودف نیز تأکید کرد که از نظر او "انجماد مجاری ارتباطی بدترین راه ممکن است".

روابط میان روسیه و فرانسه و همچنین روسیه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در پی تحولات سال ۲۰۱۴ از جمله انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه به شدت آسیب دید. آخرین سفر یک مقام عالی روسیه به فرانسه مربوط به سفر سال ۲۰۱۷ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به فرانسه کمی بعد از آغاز ریاست جمهوری امانوئل ماکرون است. در آن زمان این رئیس جمهور روسیه با استقبال گرمی در کاخ ورسای مواجه شد.

فرانسه در عین حال امیدوار است که با انتخاب شدن ولودیمیر زلنسکی در اوکراین به ریاست جمهوری، فرآیند صلح به بن‌بست رسیده این کشور حرکتی رو به جلو داشته باشد. چند روز پیش ماکرون اعلام کرد که امکان برگزاری مذاکراتی جدید برای اوکراین وجود دارد.

ادوار فیلیپ گفت که در مذاکراتش با مدودف پرونده مربوط به یک تبعه فرانسوی به نام فیلیپ دلپال که در روسیه دستگیر شد را نیز مطرح کرده است. دلپال مدیر ارشد یک گروه تجاری خصوصی به نام "برینگ وُستوک" است که ماه فوریه همراه با بنیان‌گذار آمریکایی این شرکت و مدیر اجرایی آن یعنی مایکل کالوی و چهار تن دیگر دستگیر شد. مقام‌های روسیه از آن زمان تاکنون کالوی را تحت بازداشت خانگی قرار داده‌اند اما دلپال در بازداشت در انتظار محاکمه به سر می‌برد.

این در حالی است که نخست وزیر روسیه خطاب به همتای فرانسوی خود گفت که از نظر او تصمیم‌گیری در مورد این مساله به عهده مقام‌های قضائی روسیه قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.