به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ­سی ان ان در گزارشی تحت عنوان "سرنگونی پهپاد ۱۱۰ میلیون دلاری آمریکا چه اطلاعاتی درباره ایران به ما می‌دهد؟ " نوشت:  به محض اینکه گردوغبار‌ها خوابید و آب‌ها از آسیاب افتاد، معلوم شد آمریکایی‌ها یکی از مهم‌ترین درس‌های عبرت خود را در هفته گذشته در ارتفاع ۲۲ هزار پایی گرفتند.

تصور می‌شود پهپاد آر کیو - ۴‌ ای گلوبال هاوک نخستین پهپاد شناسایی پنتاگون از این نوع باشد که روز پنجشنبه توسط ایران در آسمان هدف قرار گرفته است. قطع نظر از این واقعیت که این حادثه تقریبا آمریکا و ایران را به مدت چند ساعت تا آستانه درگیری پیش برد؛ ولی این حادثه نشانه‌ای بارز از تقویت توانمندی‌های نظامی ایران به شمار می‌رود.

درسی که سرنگونی پهپاد ۱۱۰ میلیون دلاری به آمریکایی‌ها داد: سامانه پدافند هوایی ایران را جدی بگیرید

جرمی بینی Jeremy Binnie از کارشناسان خاورمیانه و شمال آفریقا در هفته‌نامه دفاعی جینز با اشاره به قدرت پدافند هوایی ایران می‌گوید: این سامانه کار می‌کند. این واقعه به خوبی نشان می‌دهد وقتی ایرانی‌ها واقعا روی چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توان به واقع روی آن حساب کرد. ما این موضوع را درباره موشک‌های بالستیک آن‌ها می‌دانستیم ولی ظاهرا در خصوص سامانه پدافند هوایی ایرانی‌ها نیز وضعیت همین گونه است.

برای هدایت از راه دور آرکیو - ۴ گلوبال هاوک و تنظیم حسگرهایش که هرکدامش ۱۱۰ میلیون دلار ارزش دارد، سه تن نیاز است. این پهپاد برای ارسال علائم و تصاویر از راه دور و برای در امان ماندن از موشک‌های سطح به هوا در ارتفاع ۶۵ هزار پایی پرواز می‌کند. حتی در صورت نزدیک شدن موشک، این پهپاد به یک دریافت کننده هشدار راداری و نیز سامانه پارازیت افکنی مجهز است. ولی سرنگونی و انهدام چنین پهپادی نیز نشانه تمرکز آرام ایران است. این کارشناس می‌گوید تا همین چند سال پیش چنین رویدادی تعجب برانگیز محسوب می‌شد ولی حالا مشخص شده سامانه پدافند هوایی جدید ایرانی‌ها بسیار پیشرفت کرده است.

سپاه پاسداران اعلام کرده است برای سرنگونی این پهپاد از سامانه موشکی سطح به هوای "سوم خرداد" استفاده کرده است. تصاویر مربوط به پرتاب این موشک در شبکه‌های اجتماعی هم اکنون به عنوان نمادی از سلحشوری ایرانی‌ها در برابر فناوری پهپادی پیشرفته آمریکا دست به دست می‌شود.

سامانه موشکی سوم خرداد که نخستین بار از آن در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد، بیش از ۷۵ کیلومتر بُرد دارد. کارشناسان جینز می‌گویند این موشک احتمالا از یک سکوی سیار پرتاب شده است. اگرچه گفته می‌شود پهپاد‌های ام کیو- ۴ سی تریتون که قرار است به زودی به زرادخانه آمریکا در منطقه اضافه شود از پهپاد‌های قبلی پیشرفته‌تر است ولی باید گفت ایران نیز موشک‌های به مراتب پیشرفته‌تر از موشک سوم خرداد در اختیار دارد. ایران ده روز قبل از این حادثه از یک سامانه موشکی جدید با بُردی حدود دو برابر رونمایی کرد.

درسی که سرنگونی پهپاد ۱۱۰ میلیون دلاری به آمریکایی‌ها داد: سامانه پدافند هوایی ایران را جدی بگیرید

این کارشناس در این باره می‌گوید ایرانی‌ها یا این فناوری راداری را خریداری کرده اند یا خودشان آن را توسعه داده اند که این به نوبه خود موجب شده است تا قدرت هدف زنی آن‌ها از فاصله دور بهبود یابد.

وی افزود: در هر حال ما واقعا نمی‌دانیم سیستم هدایت این موشک‌ها واقعا چگونه کار می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: زاویه حمله موشک ظاهرا نشان می‌دهد این موشک به جای تعقیب از پشت سر، از سمت غرب به پهپاد نزدیک شده است و این به نوبه خود بر کارآیی و تاثیر سیستم هدایت موشک به سمت پهپاد توسط پرتابگر آن دلالت دارد.

این نخستین بار نیست که ایرانی‌ها به فناوری آمریکا لطمه می‌زنند. ایران در سال ۲۰۱۱ نیز یک فروند پهپاد رادارگریز آمریکایی از نوع آرکیو - ۱۷۰ را سرنگون کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.