به گزارش سایت خبری ایلاف،‌ این مسؤول عنوان کرد که ائتلافی از کشورها، مشارکت‌های مالی لازم را برای تامین برنامه‌های هشدار فراهم خواهد کرد اما وی نام کشورهای عضو این ائتلاف را ذکر نکرد.

یک مسؤول آمریکایی به روزنامه‌نگاران گفت: ما باید ائتلافی برای ممانعت از چنین اقداماتی را تشکیل دهیم؛ اقداماتی که آزادی تجارت را تضعیف می‌کنند. این ائتلاف حمایت مادی را فراهم خواهد کرد تا نیروهای مخبر بر روی همه فرایند حمل و نقل تمرکز داشته باشند.

وی افزود، ‌ممکن است در این ائتلاف نیروهای خارجی نیز حضور داشته باشند اما نقش‌شان به نظارت محدود خواهد شد و آنها بر کشتی‌ها نظارت نخواهند داشت.

پیش از این هم وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده بود، علاوه بر مسؤولان آسیا و اروپا، با رهبران منطقه خلیج فارس در خصوص تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه ایران رایزنی می‌کند.

در این راستا،‌ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه از کشورهایی که بیشترین میزان واردات نفت از خلیج فارس را دارند، خواست در حفاظت از آزادی کشتی‌رانی در تنگه هرمز مشارکت داشته باشند.

وی گفت: آمریکا نخستین تولیدکننده انرژی در جهان است، ما حتی نیاز نداریم اینجا باشیم. ۹۱ درصد واردات نفتی چین، ۶۲ درصد واردات ژاپن از طریق تنگه هرمز انجام می‌شود و دیگر کشورها هم چنین وضعیتی دارند. ما چرا باید بدون دریافت هیچ هزینه‌ای، در طول سال‌ها به نفع دیگر کشورها از راه‌های دریایی حفاظت کنیم؟ ترامپ در پایان گفت: همه این کشورها باید از کشتی‌های خود در این تنگه حفاظت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.