همین چند روز قبل دختران محجبه افغانستانی در ورزشگاه شهید پورشریفی تبریز به تشویق تیم ملی فوتسال‌شان پرداختند. در جوی خانوادگی و با زیبایی هرچه تمام‌تر. یک فضای هیجان انگیز. 

این اتفاق درست در زمانی افتاد که جیانی اینفانتینو در نامه ای شدید اللحن از خلف وعده دولت ایران و وزارت ورزش ما انتقاد کرد. او در این نامه اشاره کرده بود به اینکه رئیس جمهور روحانی در دیدار مشترک وعده داده بود مسئله ورود زنان به استادیوم ها اقلا در بازی های زیر نظر فیفا و ای اف سی که جنبه ملی دارند بر طرف می شود و این محدودیت مثل مسابقات والیبال حتی اگر شده با شیوه های کنترل شده برطرف می شود.

 

ولی برخورد قهری با تعدادی از دخترانی که برای تماشای بازی تیم ملی ایران با سوریه در اولین دیدار ایران با هدایت مارک ویلموتس خیلی سریع به فیفا گزارش شده است.

همین اتفاق در روزهایی که مهدی تاج با مسئولان دولتی ورزش هم زاویه گرفته و انتقادهایی می کند، با نامه ای که بیشتر به تهدید فوتبال ایران شباهت دارد منجر شد. حالا مسئله ورود زنان به ورزشگاه ها که از نظر قانونی ممانعتی ندارد اما در همه این سالها به دلیل فضای نمایش داده شده از ورزشگاه ها به مسئله و دغدغه چهره‌های برجسته مذهبی کشورمان بدل شده .

درهمه این سال‌ها ، مسئولان ورزش کشور مدام وعده ایجاد بستر مناسب برای ورود زنان و حل این دغدغه ها را داده اند اما در عمل اتفاقی را پیش نبردند. درحالی که مسعود سلطانی فر در طول رقابت انتخاباتی سال ۹۶ اعلام کرد به عنوان یک مطالبه مردمی، ورود زنان به ورزشگاه‌ها در آینده ای نزدیک حل می شود، این چالش همچنان پابرجاست. به طوری که نمایش حضور زنان در ورزشگاه در روز بازی پرسپولیس با کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا هم دیگر برای فیفا باورپذیر نیست و این بار اینفانتینو با ادبیاتی تهدیدآمیز اعلام کرده در شهریورماه یا زنان به استادیوم می‌آیند و بازی تیم ملی را بدون محدودیت از نزدیک می بینند یا ایران قید میزبانی در کشورش را باید بزند! اتفاقی غریب برای فوتبال ایران در دل فشارهای سیاسی خارجی به کشورمان و تحریم‌هایی که سبب شده فوتبال‌مان طلب‌هایش را هم نتواند بگیرد، حالا با خطر محرومیت خانگی روبرو شده است.

در این شرایط و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، درحالی که اظهار نظرهای ورزشی گروهی از نمایندگان مجلس افزایش یافته است و اخیرا مهدی تاج چند نماینده منتقدش را متهم به بازی سیاسی برای گرفتن رای کرده است، امروز و در صحن علنی مجلس مازنی نماینده روحانی لیست امید و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وزارت ورزش انتقاد کرده است.

در جمع روحانیون چنین انتقادی برای عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها اتفاقی مهم محسوب می شود. او گفته است: «یکی از مطالبات زنان و دختران حضور در ورزشگاه‌هاست. این مطالبه تبدیل به مطالبه عموم مردم ایران شده و تحقق آن مستلزم هماهنگی بین نهادها و سازمانهای متولی با مدیریت وزارت محترم ورزش و جوانان است. از وزیر ورزش و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار می‌رود نسبت به تامین این مطالبه اقدام کنند تا شاهد هشدارهای فیفا و احیانا محرومیت فوتبال ایران نشویم.»

حالا ترس از تحریم و محرومیت مثل مسابقات والیبال احتمالا منجر به ورود جمعی از زنان به ورزشگاه‌ها می شود تا باز هم نه با تلاش مسئولان ذی‌ربط که برای جلوگیری از یک محرومیت و همچنان با دلخوری نهادهای ارزشی اجازه ورود زنان  داده خواهد شد. درحالی که می شد با حل مشکل‌های زیرساختی و گفت و گوی سازنده درباره نقش کلیدی حضور زنان در عادی سازی فضای ورزشگاه‌ها می شد مدت‌ها قبل مانع از این تصمیمات بر اساس فشار و تهدید نهادهای خارجی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.