اسپوتنیک گزارش داد، روز سه شنبه «خدیجه چنگیز» نامزد خاشقجی، روزنامه نگار مقتول سعودی در مقر سازمان ملل درشهر ژنو حضور یافت و درخواست خود مبنی بر تحقیق درباره قتل وی را اعلام کرد.

وی با اشاره به گزارش «اگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه اعدام‌های فرا قضائی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: نمی‌خواهم این اتفاق تنها درحد یک تکه کاغذ باقی بماند.

گزارش کالامار حاکی از آن است که در حالی که تحریم‌های وضع شده در رابطه با قتل خاشقجی شامل حال بیش از ۱۰ نفر از افراد در عربستان سعودی شده است ولی این افراد به راحتی تحریم‌ها را دور می‌زنند.

خدیجه چنگیز این تحریم‌ها را تنها وسیله‌ای برای پنهان کردن عامل اصلی این قتل دانست.

هرچند گزارش کالامارد در شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شده است ولی این گزارش سند رسمی سازمان ملل به حساب نمی‌آید و تنها گزارشی از یافته‌هایی است که تا کنون به دست آمده‌اند. کالامارد از گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته است بر اساس این گزارش تحقیق جنایی همه جانبه ای در خصوص این واقعه انجام شود.

روز ۲۶ ژوئن (۵ تیر) کالامارد گزارش کامل خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه می‌کند. پیشتر وی در گزارش خود عنوان کرده است شواهد معتبری از دست داشتن دولت عربستان و بن سلمان، ولیعهد این کشور در این قتل وجود دارد.

جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی در دوم اکتبر سال گذشته میلادی پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد و دولت ریاض که در ابتدا مدعی شده بود که خاشقجی از ساختمان کنسولگری خارج شده سرانجام پس از ۲۰ روز با انتشار بیانیه‌ای قتل او را در ساختمان کنسولگری تائید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.