برنی سندرز*

آمریکا سالهای طولانی است که در جنگ بوده است. حتی امروز هم به نظر می‌رسد دولت ترامپ برای درگیری دیگری با ایران آماده می‌شود که می‌تواند بدترین مورد برای ما باشد. اوایل این ماه ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا دستور اعزام هزار نیروی جدید آمریکا را به خاورمیانه بهانه مقابله با ایران داد. به تازگی هم متوجه شدیم که پنتاگون قصد دارد دهها هزار نیروی جدید را برای اعزام به منطقه آماده کند(بر مبنای گزارش نیویورک‌تایمز).

من بسیار نگران هستم که اگر به صورت عمدی یا غیر عمدی ترامپ حمله‌ای به ایران صورت با واکنش تهران مواجه خواهد شد و این مسئله یک درگیری مستقیم را به دنبال خواهد داشت. 

ما باید همه بدانیم که جنگ با ایران چندین مرتبه بسیار بدتر و فاجعه‌بار تر از جنگ عراق خواهد بود. 

مقام‌های نظامی و کارشناسان امنیتی بارها درباره این مسئله هشدار داده‌اند. اگر آمریکا زمانی تصمیم بگیرد به ایران حمله کند تهران می‌تواند از تمام توان خود در منطقه علیه آمریکا استفاده کند. نتیجه بی‌ثباتی بیشتر خلیج‌فارس و جنگی خواهد بود که سالها ادامه خواهد داشت و هزینه چند تریلیون دلاری برای آمریکا دارد. 

ما باید یک قدم به عقب برداریم و بار دیگر فکر کنیم که چه کاری درباره ایران و فراتر از آن خاورمیانه داریم انجام می‌دهیم. 

در حدود دو دهه پس از ۱۱ سپتامبر آمریکا دست به جنگ‌ها ودرگیری‌های نظامی زد که نه تنها دمکراسی آمریکا را تضعیف کرد بلکه قدرت رهبری آمریکا را زیر سوال برد. 

ما به سیاست خارجی نیاز داریم که که مبنایش منافع آمریکا باشد و پایبندی ما را به اصول دمکراسی در جهان نشان دهد. اولویت ما باید همکاری امنیتی با کشورهای دوست برای پاسخ به تهدیدها باشد. 

جورج بوش به جای آنکه روی کسانی که به آمریکا در ۱۱ سپتامبر حمله کردند تمرکز کند یک کارزار با عنوان «جنگ با ترور» راه انداخت تا تجاوز آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ را توجیه کند؛کشوری که هیچ  ارتباطی به حملات ۱۱ سپتامبر نداشت. 

ما ۱۸ است که حضور نظامی در افغانستان داریم و به زودی سربازانی در این کشور خواهیم داشت که زمان حملات ۱۱ سپتامبر حتی متولد نشده بودند!

«جنگ با ترور» تبدیل به جنگی بی‌پایان شده است. من اگر رئیس جمهور آمریکا شوم به این روند پایان خواهم داد. اما تنها پایان تجاوز نظامی ما کافی نخواهد بود. ما نیاز داریم در دیدگاه نظامی‌گری خود بازنگری کنیم. این سیاست‌ها چهره ما را تخریب کرده و باعث شده که حتی متحدان آمریکا توانایی ما را زیر سوال ببرند و پول مالیات مردم صرف جنگ شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته نبردهای آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۴.۹ تریلیارد دلار هزینه داشته است. اگر هزینه‌های درمانی سربازان آسیب دیده را هم در نظر بگیریم این رقم به ۶ تریلیارد دلار می‌رسد. 

یک حواس‌پرتی پر هزینه 

جنگ‌های بی‌پایان اما یک کمک بزرگ برای افراد پرقدرت است تا حواس مردم و توجه رسانه‌ها را از فسادهای مال و مالی منحرف کنند. در دنیای امروز بی‌عدالتی درآمد و ثروت هر روز بیشتر می‌شود. به همین خاطر است که ۱ درصد جمعیت جهان بیشتر از ۹۹ درصد مردم ثروت دارند. 

شرکتهای چند ملیتی بیشتر از ۲۱ تریلیارد دلار در حساب‌های خارجی دارند تا از دادن مالیات فرار کنند. مردم معمولی اما هر روز می‌بینند که هر چقدر بیشتر کار می‌کنند کمتر درآمد دارند. 

بسیاری مواقع رهبران ما این ترس و توهم را به وسیله رسانه‌های خود پخش می‌کنند تا حواس این گروه را پرت کنند.

اما دیگر بس است. ما رای‌گیری تاریخی در کنگره برای جلوگیری از مشارکت آمریکا در جنگ یمن داشتیم. این رای نگرانی‌های نمایندگان و سناتورها درباره جنگ‌های بدون مجوز و غیرقانونی توسط دولت آمریکا را نشان داد. ما باید دنبال راههای دیگر باشیم. مردم آمریکا جنگ‌های‌بی‌پایان نمی‌خواهند. حتی سیاست خارجی که ما را به سمت جنگ و درگیری ببرد نمی‌خواهیم. قدرت آمریکا نباید در تخریب و منفجر کردن باشد. ما باید توانایی ساختن بر اساس انسانیت و فراهم کردن زندگی بهتر برای همه مردم جهان داشته باشیم. 

*سناتور کنگره آمریکا و نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.