محسن هاشمی رفسنجانی در نخستین گردهمایی اعضای هیأت‌های اجرایی مناطق ۲۲ گانه پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران گفت: دانشجویان، نخبگان، زنان و همه افراد از صنوف مختلف می‌توانند در انتخابات شورایاری‌ها کاندید شوند و شورای شهر تهران را در بهتر شدن محلات یاری کنند. بی‌تردید نقش شورایاری‌ها در مدیریت شهری مفید و مؤثر خواهد بود. در این دوره از برگزاری انتخابات داوطلبان می‌توانند حداقل سن ۲۲ سال داشته باشند و این زمینه را فراهم خواهد کرد که حتی دانشجویان با فرد معافیت تحصیلی بتوانند شورایار محلات شوند.

وی ادامه داد: در دوره قبلی انتخابات شورایاری‌های محلات حدود ۵۴۰ هزار نفر مشارکت داشتند که امیدواریم در این دوره با انجام تبلیغات در فضای مجازی این آمار افزایش پیدا کند و همچنین شاهد افزایش سه برابری شرکت در انتخابات شورایاری‌ها همچون شورای شهر باشیم.

هاشمی در خصوص تبلیغات انتخابات شورایاری‌ها نیز تأکید کرد: تبلیغات نسبت به چهار سال قبل به سمتی پیش رفته که می‌توان از فضای مجازی بیشتر استفاده کرد و این فضا نیز برای چنین تبلیغاتی آماده‌تر است. ضمن آنکه هزینه کمتری در بر دارد و می‌تواند در پررونق شدن فضای انتخابات مؤثر باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درگیری سیاسی و جناحی را آسیب به نهاد شورایاری‌ها دانست و افزود: تقاضا داریم احزاب سیاسی به این انتخابات نگاه سیاسی نداشته باشند و نگاه صنفی مورد توجه قرار گیرد تا فضای دو قطبی و چند قطبی ایجاد نشود. در حقیقت متخصصان فارغ از حزب و نگاه حزبی خودشان را به عنوان داوطلب اعلام کنند و لیستی به معنای لیست انتخابات شورایاری‌ها ندهند که به این ترتیب این انتخابات سیاسی نشود.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص احراز صلاحیت‌ها در این انتخابات نیز گفت: بررسی صلاحیت‌ها به صورتی بوده که در این انتخابات خوداظهاری مد نظر قرار گرفته و پس از آن اطلاعاتی که افراد داده‌اند بررسی می‌شود و اگر دروغ باشد خود به خود اعتبارنامه صادر نخواهد شد. در انتخابات مجلس اگر نماینده‌ای به صلاحیت نماینده دیگری معترض باشد می‌تواند اعتبارنامه برای تحقیق بازگردد اما چنین موضوعی در شورایاری‌ها وجود ندارد و اگر در خوداظهاری‌ها مشکلی رؤیت شود لازم است برخورد مناسب صورت گیرد.

وی ادامه داد: فرمانداری و وزارت کشور کمک می‌کنند که با روش الکترونیکی شدن شمارش آرای این انتخابات روند کار تسهیل شود. صندوق‌ها و تجهیزات لازم در این زمینه تأمین خواهد شد و اولین بار است که در تهران به این روش انتخابات برگزار می‌شود. نباید شکی در صیانت آرا وجود داشته باشد چرا که الکترونیکی شدن انتخابات روشی علمی و بدون احتمال تقلب است. از طرفی سرعت عمل نیز در شمارش این آراء افزایش می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.