به گزارش خبرگزاری رویترز، مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: هر دو طرف در راستای برگزاری نشست سوم در یک گفتگو دخیل هستند. این را باید گفت که گفتگوهایی پشت صحنه با توجه به درک متقابل از مواضع دو کشور که در نشست هانوی، ویتنام به دست آمده، انجام شده است. ایالات متحده پیشنهاد مذاکرات در سطح کاری را مطرح کرده است. من به کره شمالی تاکید می‌کنم تا در اسرع وقت به مذاکرات بازگردد.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی به دنبال نهایی کردن یک روند خلع سلاح اتمی در اسرع وقت و تحکیم توسعه اقتصادی است. از کره شمالی می‌خواهم تا از موضع انفعالی خود که از نشست هانوی به خود گرفته، دست بکشد و براساس وعده‌های گذشته عمل کند.

وی همچنین گفت، آماده برگزاری نشست با ژاپن در جریان نشست گروه ۲۰ است اما این تصمیم به شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن بستگی دارد.

رئیس جمهوری کره جنوبی در پاسخ‌هایی مکتوب به سوالات ارائه شده از سوی گروهی از سردبیران ارشد رسانه‌های خارجی گفت: از مسائل تاریخی نباید برای دستاوردهای سیاسی داخلی بهره برداری کرد.

روابط دو جانبه کره جنوبی و ژاپن از زمانی به سردی گرایید که براساس احکامی از سوی دادگاه‌های کره جنوبی، کارخانجات ژاپنی باید به کارگران سابق خود که در دوران دو جنگ جهانی مجبور به کار برای آنها بودند، غرامت پرداخت کنند.

ژاپن می‌گوید این ادعاها در سال ۱۹۵۶ حل و فصل شده که به عادی شدن روابط دو کشور منجر شد. مقام های دو کشور هشدار داده‌اند که در جریان نشست گروه ۲۰ در اوزاکا بین رهبران دو کشور دیداری صورت نمی گیرد مگر آنکه سئول راه حلی برای این مساله ارائه کند.

رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین گفت: من همواره برای گفتگو بین رهبران دو کشور برای بهبود روابط سئول و توکیو آماده هستم. اینکه بتوانیم از فرصت حضور در نشست گروه ۲۰ بهره‌مند شویم، همگی بستگی به ژاپن دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.