به گزارش شبکه خبری سی ان ان مؤسسه لوی که این نظرسنجی جدید را درسال ۲۰۱۹ برگزار کرده است اعلام کرده است که اگرچه اعتماد استرالیایی‌ها به پکن، به علت جریان چین هراسی فزاینده دو سال گذشته در استرالیا، ۲۰ درجه نسبت به نظرسنجی مشابه سال گذشته کاهش یافته اما پاسخ شرکت کنندگان در این پرسش و پاسخ حاکی از آن است که استرالیایی‌ها به دونالد ترامپ اعتماد ندارند.

براساس این گزارش، در مجموع ۳۲ درصد از مخاطبان این نظرسنجی اعلام کردند که به چین تاحدودی و به دلیل مسئولیت پذیری درجهان اعتماد دارند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دربیش از یکسال گذشته تنور جنگ علیه چین را گرم نگه داشته و استرالیا به عنوان متحد اصلی واشنگتن همواره بر پیروی و تبعیت کورکورانه از آمریکا برسیاست های ضد چینی خود در این کشور و حیطه فعالیت‌هایش در شرق دور تاکید کرده است.

مقام‌های مختلف استرالیا در دو سال گذشته با طرح‌های مختلف در دولت و پارلمان این کشور خواستار جلوگیری از نفوذ چین در این کشور اقیانوسی شده‌اند.

روابط پکن- کانبرا از دسامبر سال ۲۰۱۷ پس از آنکه کانبرا دولت استرالیا اعلام کرد که قانون جدیدی را برای جلوگیری از نفوذ اتباع و یا کشورهای خارجی در سیاست‌های این کشور وضع کرده، دستخوش تنش شد.

استرالیا همچنین پس از این تاریخ اعلام کرد که با دولت آمریکا برای حضور هرچه بیشتر نیروها و ناوگان نظامی اش دردریای مورد منازعه جنوبی چین همکاری خواهد کرد.

طبق بخشی از نتایج این نظرسنجی ۷۴ درصد از استرالیایی‌های شرکت کننده در افکارسنجی ۲۰۱۹ گفتند که کشورشان بیش از اندازه از نظر اقتصادی به چین وابسته است و ۶۸ درصد از آنها نیز اظهار کردند که استرالیا بیش از حد اجازه سرمایه گذاری به چینی‌ها دراین کشور می‌دهد، اما در مجموع افزون بر ۳۰ درصد از استرالیایی‌ها به سوال میزان اعتماد شما به چین چقدر است؟ پاسخ " تاحدودی" یا " خیلی" را داده‌اند.

درعین حال ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که اتحاد با آمریکا برای امنیت استرالیا مهم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.