«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، از اقدامات تنش‌زای آمریکا در قبال ایران و توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

وی در ابتدای صحبت‌هایش خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌ها علیه ایران را «بر خلاف اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱» خواند و گفت این اقدامات «توان ایران برای پایبندی به مفاد این اسناد را کاهش می‌دهد.»

نبزنیا افزود: «یادآور می‌شوم که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱... جزء تاریخی‌ترین دستاوردهای جهان دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی بود... که نشان داد می‌توان با دیپلماسی بر بحران‌ها فائق آمد. ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و این موضوع در گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انعکاس یافته است.»

او همچنین برجام را یکی از «ابزارهای کلیدی» در نظام منع اشاعه جهان و برنامه هسته‌ای ایران را یکی از «راستی‌آزمایی شده‌ترین برنامه‌های جهان» توصیف کرد و گفت: «در حال حاضر تنها راه برجام، اجرای با حسن نیت آن توسط تمام طرف‌های باقی‌مانده است... در این راستا، اشاره می‌کنیم که گزارش دبیر کل به وضوح نشان می‌دهد که ایران به دقت به تمام تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است، آن هم با وجود چالش‌هایی که با آن روبروست.»

نبنزیا ادامه داد: «ما در تمام مجامع بین‌المللی، ما بارها تلاش‌های غیرمسئولانه برای بر هم زدن این توافق را قویا محکوم کرده‌ایم و ابراز امیدواری کرده‌ایم که مسائل مربوط به صلح و امنیت بین‌الملل دیگر گروگان منافع سیاسی داخلی کشورها برخی کشورها قرار نگیرد، اما متأسفانه درخواست‌های ما نادیده گرفته شده و پتانسیل منحصر به فرد برجام، تضعیف شده است.»

وی افزود: «ایالات متحده با خروج یکجانبه از برجام و تضعیف این توافق مهم برای صلح و امنیت منطقه‌ای، اکنون در تلاش است تا تقصیر را به گردن دیگران بیاندازد. آن‌ها نه تنها از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که خود آن را تایید کرده‌اند، خودداری می‌کنند، بلکه دیگر کشورها را نیز به دلیل اجرای تصمیمات شورای امنیت به تنبیه دردآور تهدید می‌کند. در مقابل، ایران بدون تردید تمام تعهدات بین‌المللی خود را به طور کامل اجرا می‌کند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه واشنگتن مواضع متناقضی در قبال ایران اتخاذ کرده، ادامه داد: «ایالات متحده تأکید می‌کند که کسی به دنبال تغییر نظام در ایران نیست، اما همزمان تهدید به نابودی را می‌شنویم و تحریم‌های تازه‌ای اعلام می‌شود. خواستار گفت‌وگو می‌شوند، اما به موازات آن اعلام می‌کنند که قصد دارند حضور نظامی خود را در آن منطقه افزایش دهند.»

وی افزود: «چنین سیگنال‌هایی که حتی متخصصان باتجربه رمزنگاری هم نمی‌توانند از آن رمزگشایی کنند، صرفا وضعیت را به مرحله غیرقابل بازگشت می‌رسانند... تنها راه عملی باقی‌مانده برای حفظ برجام، این است که طرف‌های باقی‌مانده تعهدات خود را اجرایی کنند. باید ترس و نگرانی‌های خودخواهانه را کنار بگذاریم و حفظ برجام را در اولویت قرار دهیم.»

نبنزیا تأکید کرد که نباید اجازه داد کسانی دست بالا را بیابند که معتقدند صرفا با فشار و ارعاب سیاسی و همچنین توسل به زور، می‌توان به اهداف دست یافت.

او با بیان اینکه از روز نخست، بقای برجام به اراده سیاسی طرف‌ها وابسته بود، گفت مسکو خواهان حفظ این توافق است و خواستار آن است که ایران هم به این توافق پایبند بماند. وی با این حال، افزود: «ما ناخرسندی عمیق ایران از روند تحولات را درک می‌کنیم. اینکه از آن‌ها خواسته می‌شوند به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشند، بی‌آنکه در ازای آن چیزی دریافت کنند.»

این دیپلمات روس در پایان با بیان اینکه همه طرف‌ها باید با گام‌های عملی به تهران ثابت کنند که به توافق هسته‌ای پایبند هستند، گفت واشنگتن در تلاش بوده است تا از طریق فشار اقتصادی و ارعاب نظامی، ایران را به سمت و سوی مورد نظر خود سوق دهد.

وی از بخشی از گزارش دبیر کل و برخی از کشورها در مورد برنامه موشکی ایران نیز انتقاد کرد و گفت آنچه به عنوان مدرک انتقال موشک یا پهپاد از ایران به دیگر کشورها ارائه شده، مدارک موثق و مستندی نیست که بتواند این ادعاها را ثابت کند. 

او به تحولات اخیر در خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت به نظر می‌رسد از طریق اقدامات «تصنعی» تلاش می‌شود تا تنش در این منطقه افزایش یابد. او با رد سندیت ادعاهای مطرح‌شده در مورد نقش ایران در حادثه برای نفتکش‌ها در دریای عمان، گفت این تحولات «یادآور رخداد ماه مارس ۲۰۰۳ است که مدارکی جعل شد تا تهاجم به عراق توجیه شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.