«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در نشست مطبوعاتی به همراه  «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن بر افزایش روابط دفاع دریایی در منطقه ایندوپاسیفیک غربی تاکید کرده و نگرانی خود از شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه را ابراز داشتند.

بر اساس این گزارش، ماکرون که برای شرکت در نشست جی-۲۰ در اوساکای ژاپن به سرمی‌برد، در این نشست مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد که تنش تجاری آمریکا و چین در اجلاس «جی-۲۰» رفع شود.

وی سپس افزود که با نخست وزیر ژاپن در زمینه اطمینان از خلع سلاح هسته‌ای «قابل اطمینان» و «غیرقابلبازگشت» «ایران» و «کره شمالی» هم عقیده است.

به گزارش این منبع خبری، آبه شینزو نیز در این نشست مطبوعاتی اظهار داشت که حفظ امنیت «تنگه هرمز» حیاتی است.

این در حالی است که نخست‌وزیر ژاپن کمتر از دو هفته بعد از سفرش به تهران و دیدار با مقام‌های ارشد ایران، در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که این سفر با هدف تحقق صلح و امنیت در منطقه انجام شد. 

آبه در پاسخ به این سؤال که «وضعیت کنونی خاورمیانه را چطور می‌بینید؟» گفت:‌ «صلح و ثبات در خاورمیانه از مسائل مهم است، هر چند که در سال‌های اخیر، وضعیت  پیچیده‌تر شده است. ژاپن از حیث دین ، مذهب ، و قومیت و تاریخ بی‌طرف است و روابط خوبی با همه کشورهای  خاورمیانه دارد. ما به دلیل وضعیت منحصر به‌فرد خود می‌توانیم با هدف تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه، دیدگاه‌ها را با آمریکا تبادل کنیم.»

رئیس جمهور فرانسه نیز شب گذشته با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران گفت‌وگو کرد. بر اساس اعلام کاخ الیزه، این گفت‌وگوی تلفنی در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا بود

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.