در هفته گذشته، ترامپ طی مصاحبه ای با مجله تایم، تاکید کرد که برای جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح اتمی، آن را هدف قرار می دهد. این در حالی است که وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که با وجود نداشتن شکی در مورد اینکه ایران نفت کش ها را هدف گرفته، اما ایالات متحده خواهان جنگ با تهران نیست.

در این میان، دلایلی برای تردید آمریکا در حمله نظامی به ایران مطرح می شود؛ «صبحی ناظم توفیق» تحلیلگر بر این عقیده است که سیاست آمریکا از سال ۱۹۷۹ تا کنون در قبال ایران تغییری نکرده و از تهدیدات فراتر نمی رود.

وی در گفتگو با عربی ۲۱ تصریح می کند که ترامپ اولین رئیس جمهوری در ایالات متحده نیست که تهدید به حمله به تهران می کند. در زمان کارتر، وقتی که ۱۰۰ آمریکایی در سفارت تهران گروگان گرفته شدند، آمریکا تلاش کرد با عملیات نظامی آنها را آزاد کند، اما شکست خورد.

توفیق می افزاید: تنها در یک مورد ایالات متحده وارد عملیات نظامی شد و آن به سال ۱۹۸۸ باز می گردد؛ یعنی دوره جنگ ایران و عراق، که آمریکا یک بندر نفتی ایران را بمباران کرد.

به عقیده صبحی ناظم، تهدیدات رنگ باجگیری از دولتهای عربی خلیج فارس را به خود گرفته است؛ که اختلافاتی با ایران دارند و همین مساله باعث خرید سلاح آنها از آمریکا می شود. اما واقعیت آن است که هر دو طرف ایرانی و آمریکایی از این شرایط بهره می برند.

وی در خصوص هزینه های جنگ واشنگتن می گوید:«ما از میلیاردها دلار صحبت می کنیم، که تنها هزینه آمادگی، ذخیر سازی و به حرکت درآوردن جنگنده ها و ناوچه دریایی و نیروهای آمریکایی است و این علاوه بر هزینه های هدف گرفته شدن پایگاهها و نقاط تمرکز نیروهای آمریکایی در خلیج فارس است. در مقابل، هزینه برای ایرانی ها نیز سنگین خواهد بود.»

از سوی دیگر، دکتر صبری سمیره، تحلیلگر سیاسی مسائل آمریکا تاکید می کند که تحلیلگران در واشنگتن درباره تهدیدات ترامپ، هدفی که پشت آن است و زمان بندی اش، شک دارند. سمیره در گفتگو با عربی ۲۱ می گوید:«تعلل ترامپ نشان دهنده اهداف بزرگی است، که به عملیات فروش سلاح به منطقه و ادامه شعله ور شدن درگیریها با برخی دشمنان، با انگیزه باجگیری از جهان عربی مربوط می شود.»

وی تاکید می کند که عقب نشینی از حمله به ایران، پس از آنکه شرایط و فرصت مناسب با سقوط پهپاد پیش آمد، نشان دهنده صداقت نداشتن ترامپ است، اما همزمان به محاسبات استراتژیک و نظامی و سیاسی اشاره دارد که براساس آن، کارشناسان آمریکایی در نتایجی که در پشت پرده به واشنگتن باز می گردد، تعیین می کنند که آیا تاثیر آن برای آمریکا مثبت است یا منفی.

دکتر سمیره می افزاید: کارشناسان مسائل استراتژیک و نظامی در ایالات متحده محاسبات دقیقی برای این مسائل انجام می دهند و سوالاتی از این دست طرح می کنند: آیا در صورتی که وارد جنگ شویم، با قاطعیت پیروز می شویم یا مجبور به عقب نشینی خواهیم شد؟ و اگر عقب نشینی کنیم، به چه شکل باشد تا به بازدارندگی آمریکا آسیبی وارد نکند؟

وی معتقد است که مسئولان در وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون در مورد شروع جنگ علیه ایران با ترامپ اتفاق نظر ندارند و چه بسا تعلیق تصمیم ترامپ در مورد فروش سلاح به عربستان، شاخصی باشد برای تمایل آنها در مورد دوری از درگیریهای حساب نشده ای که منطقه را شعله ور می کند.

در رابطه با موضع ترامپ و تاثیر آن بر شرایط داخلی در آمریکا، سمیره می گوید:« رئیس جمهور آمریکا سعی دارد پایگاه انتخاباتی خود را با موضع گیریهای عداوت آمیز و فریاد باجخواهی از دیگران حفظ کند؛ در حالی که دموکراتها هرگز به او رای نداده و تحت تاثیر صحبتهایش قرار نمی گیرند.»

اما آنچه در این معادله اهمیت زیادی دارد، آن است که اطرافیان ترامپ افرادی سودجو و صاحبان شرکتهای اسلحه سازی هستند که تنش زایی های ترامپ خدمت زیادی به آنها کرده و باعث سرایز شدن سود فراوانی به حسابشان می شود؛ که در صورت برقراری صلح در منطقه بازارشان کساد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.