حشمت فلاحت پیشه رئیس پیشین کمسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس، درباره لزوم توجه به دیپلماسی پارلمانی بین کشورها، به خبرآنلاین گفت: آنچه به عنوان یک نقطه ضعف وجود دارد ضعف دیپلماسی پارلمانی در کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا و همینطور برخی از کشورهای عربی است که البته درباره پارلمان‌های کشورهای عربی می‌توان این توجیه را داشت که هنوز پارلمان‌های قوی و خود اتکا در این کشورها وجود ندارد اما در مورد آمریکا برخی موانع سیاسی در این زمینه وجود داشته است که من معتقدم مسئله دیپلماسی پارلمانی میان ایران و آمریکا با رعایت چارچوب‌ها و مقررات سیاست خارجی و سیاست‌های کلان کشور می‌تواند مورد مطالعه قرار بگیرد.

او ادامه داد: به طور مصداقی می‌توان گفت امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا سه کمیسیون مشابه دارد که یکی « کمیسیون نظامی و دفاعی» دیگری «کمیسیون روابط خارجی» و همچنی کمیسیون «امنیت داخلی » است که اتفاقا هر سه کمیسیون نظراتی مخالف نظرات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا دارند و نظرات انها به طرف اروپایی نزدیک‌تر است و معتقدند آمریکا در موضوع برجام اشتباه کرده است. از سوی دیگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا فردی است که کاملا با تنش‌زایی رئیس جمهور آمریکا علیه ایران مخالف است. این توصیف مربوط به مجلس نمایندگان است که اکثریت آن را دموکرات‌ها در اختیار دارند. از سوی دیگر در مجلس سنا هم ما با افرادی مواجه هستیم که در جایگاه نائب رئیس هستند اما  نظراتشان‌ با ترامپ مخالف است و نقد جدی به خروج آمریکا از برجام دارند.

خود کم بینی در مجلس مانع تقویت دیپلماسی پارلمانی

فلاحت پیشه با اشاره به جای خالی دیپلماسی پارلمانی در سیاست ایران، گفت: شاید اگر به آن توجه می‌کردیم بسیاری از فرصت‌سوزی‌ها تبدیل به فرصت‌سازی می‌شد. به نظر می‌رسد این موضوع در قالب مقرراتی که زیر نظر شورای عالی امنیت ملی ایجاد می‌شود می‌تواند بررسی شود.

او افزود: ناگفته نماند ما در زمینه پررنگ نشدن دیپلماسی پارلمانی نمی‌توانیم از موانع داخلی نام نبریم و یکی از همین موانع و اتفاقا اصلی‌ترین ان این است که ما برای نقش پارلمان در سیاست‌خارجی تعریف خاصی نداریم و درواقع پارلمان تنها مجری تصمیمات سیاست خارجی بوده است؛ تصمیم‌گیری‌ها عمدتا در خارج از پارلمان اتخاذ شده و فقط در پارلمان اجرا شده است.

فلاحت پیشه تاکید دارد: مجلس می‌تواند مستقل عمل کند. به نظرم بخش عمده ای‌ که مانع تقویت دیپلماسی پارلمانی شده است از درون مجلس نشات می‌گیرد؛ به عبارت دیگر نوعی خود کم بینی در مجلس شکل گرفته است، به همین علت آن بخش از دستگاه‌ها که توان انجام دیپلماسی پارلمانی را دارند چون به آن باور نرسیده‌اند که می‌توانند در اداره کشور وسیاست خارجی  تاثیر داشته باشند موجب شده‌اند تا دیپلماسی پارلمانی نتواند در کشور ما جایگاه خود را پیدا کند. یادمان نرود لازمه تقویت دیپلماسی پارلمانی در مجلس از خودباوری در مجلس شکل می‌گیرد و نمی‌توانیم آن را به گردن عوامل بیرونی بیندازیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.