«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توئیتر، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را خطاب قرار داده و برخی از اظهارات اخیر او (یا به تعبیر ظریف "سوءبرداشت‌های" او) درباره ایران را پاسخ داده است. 

ظریف نوشت: «دونالد ترامپ، سوءبرداشت‌ها صلح‌ را به خطر می‌اندازند: تحریم‌ها جایگزین جنگ نیستند، خود جنگ هستند|نابودی=نسل‌کشی=جرائم جنگی|"جنگ کوتاه" با ایران توهم است|کسی که شروع‌کننده جنگ باشد، تمام‌کننده آن نخواهد بود. |مذاکره و تهدید رویدادهای ناسازگار هستند.»

هر یک از گزاره‌هایی که آقای ظریف به آنها پرداخته مربوط به اظهاراتی هستند که ترامپ در هفته‌های گذشته مطرح کرده است. در زیر این گزاره‌ها و توضیحات آنها را آورده‌ایم. 

 تحریم‌ها جایگزین جنگ نیستند، خود جنگ هستند

دونالد ترامپ در روزهای گذشته ابتدا مدعی شد که حمله به سه سایت در ایران که قرار بوده به تلافی سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران انجام شوند را ۱۰ دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده است. با آنکه او ادعا کرد که دلیل لغو این حملات، نگرانی از کشته شدن ۱۵۰ ایرانی در آنها بوده رسانه‌های آمریکا به دلایل دیگری مانند تبعات سیاسی-نظامی برای لغو حمله توسط ترامپ اشاره کرده‌اند.

ترامپ روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی جدید تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعلام کرد. رسانه‌های آمریکا با توجه به مشخص بودن برخی جنبه‌های نمادین و تبلیغاتی در این تحریم‌ها، انگیزه اصلی ترامپ از اِعمال آنها را نوعی پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی عنوان کرده‌اند. از این منظر، ترامپ برای اجتناب از جنگ گزینه جایگزین آن یعنی تحریم را انتخاب کرده است. آقای ظریف با بیان اینکه تحریم‌ها خود جنگ هستند تفکیک ادعایی میان این دو مقوله را از بین برده است. 

نابودی=نسل‌کشی=جرائم جنگی

اشاره آقای ظریف به توئیتی است که ترامپ روز چهارم تیرماه، بعد از اظهارات مقام‌های ایران منتشر کرده و ایران را به «نابودی» تهدید کرده بود. ترامپ نوشت: «بیانیه بسیار توهین‌آمیز و جاهلانه ایران که امروز منتشر شد فقط نشان می‌دهد که آنها واقعیت را درک نمی‌کنند. هر گونه حمله توسط ایران به هر چیز آمریکایی با زور شدید و کوبنده روبرو خواهد شد. در برخی موارد، کوبنده به معنی نابودی خواهد بود. دیگر خبری از جان کری و اوباما نیست.»

"جنگ کوتاه" با ایران توهم است

دونانالد ترامپ شب گذشته (چهارشنبه) در یک مصاحبه تلفنی با شبکه خبری فاکس‌نیوز در پاسخ به سوالی درباره احتمال جنگ با ایران گفت در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، زیاد طول نخواهد کشید. 

او در پاسخ به سؤال مجری در مورد احتمال جنگ با ایران، گفت: «امیدوارم که اینطور نشود. اما ما در موضع بسیار قدرتمندی قرار داریم.اگر اتفاقی بیافتد، ما در موضع بسیار قدرتمندی قرار خواهیم داشت و می‌توانم به شما بگویم که این [درگیری] خیلی زیاد هم طول نخواهد کشید.»

کسی که شروع‌کننده جنگ باشد، تمام‌کننده آن نخواهد بود

این بخش از توئیت آقای ظریف هم احتمالاً ناظر به سخنان دیشب ترامپ و دیگر دیدگاه‌های ساده‌انگارانه او درباره درگیری با ایران است. پیش از این، «تام کاتن»، سناتور آمریکایی که یکی از مشاوران ترامپ درباره ایران است گفته بود آمریکا با دو حمله می‌تواند ایران را شکست دهد. او ماه پیش گفت: «در صورت جنگ با ایران آمریکا می‌تواند تنها با دو حمله ایران را شکست دهد؛ حمله اول و سپس حمله آخر!.»

چنین ارزیابی‌هایی مورد تأیید نهادهای دفاعی آمریکا نیست و کارشناسان مسائل دفاعی در آمریکا می‌گویند ارتش این کشور به خصوص بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی بایستی در ارزیابی‌های خود درباره توانمندی‌های نظامی ایران تجدید نظر کند. 

 مذاکره و تهدید ناسازگار هستند

راهبرد  ترامپ برای گرفتن امتیاز از شریکان چه در عرصه تجارت و چه در صحنه سیاست از یک طرف به تهدیدهای تند و ایجاد تشویش در طرف مقابل و از طرف دیگر به دعوت به نرمش و گفت‌وگو استوار است. 

او در عرصه سیاست خارجی به طور مشخص این الگو را برای آغاز مذاکره با کره شمالی به کار گرفت: ابتدا این کشور را به حمله هسته‌ای و پاسخ با «آتش و خشم» تهدید کرد و بعداً از رهبر کره شمالی به عنوان بهترین دوست خود یاد کرد و او را به دیدار مستقیم دعوت کرد. 

آقای ظریف به ترامپ یادآوری کرده که مذاکره و تهدید با هم ناسازگار هستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.