در گزارش هفته نامه نوول ابسرواتور آمده است: مذاکره با دونالد ترامپ، مانند شطرنج بازی کردن با یک کبوتر است. (در زبان فرانسه شطرنج بازی کردن با کبوتر، به معنای گفت وگو کردن با فردی احمق است)

هفته نامه فرانسوی نوول ابسرواتور در تحلیلی درباره رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران، به کنایه وی را احمقی توصیف کرد که نمی توان با وی گفت وگوی مستدل و منطقی داشت.

در حالی که شما تلاش می کنید با فکرتان بازی شطرنج را پیش ببرید، در آن سو، کبوتر با بال بال زدن به دور خود می چرخد و همه مهره های شطرنج را بر هم می زند. جالب است که نوعی ژست می گیرد که انگار بازی را برنده شده است.

در موضوع گفت وگوهای ایران و آمریکا نیز وضع به همین منوال است. ایران و غرب در سال ۲۰۱۵ در یک بازی شطرنج نفس گیر توانستند به توافقی دست یابند که برای امنیت جهان بسیار ضروری بود اما به یکباره کبوتر آمریکایی (احمق آمریکایی) همه صفحه شطرنج را بر هم ریخت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تنها چند ماه بعد از ورود به کاخ سفید، از توافق هسته ای با ایران خارج شد و محدودیت های مالی بی سابقه ای را علیه تهران ایجاد کرد.

به نوشته این هفته نامه، اکنون بعد از دو سال، او (ترامپ) به ایران پیشنهاد می کند که در فکر ساخت بمب هسته ای نباشد. باید به او بگوییم خسته نباشید! این همان چیزی است که کشورهای غربی در سال ۲۰۱۵ به آن دست یافتند اما شما بطور یکجانبه از آن خارج شدید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.