به گزارش آسوشیتد پرس، «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا که امروز پنج‌شنبه در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو حضور یافته بود، اعلام کرد دیگر اعضای ناتو تمایل چندانی به حمایت از  طرح پیشنهادی وی برای مشارکت در آنچه «حراست از تردد آزاد کشتی‌ها در تنگه هرمز» خوانده شده، ندارند.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا که تنها ۱۰ روز از انتصاب وی به این سمت می‌گذرد، در نخستین حضور خود در نشست ناتو مدعی شده که ایران امنیت آبراهه‌های بین‌المللی (مشخصاً تنگه هرمز) را به خطر می‌اندازد؛ وی با طرح این ادعا و بدون ارائه شواهد و مدارک مستدلی در این زمینه از دیگر اعضای ناتو خواسته است که ائتلافی جهت تأمین امنیت تنگه هرمز تشکیل دهند.

مارک اسپر مدعی شد در نشست ماه آینده ناتو جزئیات بیشتری در مورد تهدیدهای ایران ارائه خواهد کرد تا اعضای ناتو را به پذیرش پیشنهاد خود ترغیب کند.

این مقام آمریکایی در حالی سعی دارد کشورش را تأمین‌کننده امنیت تنگه هرمز اعلام کند و ایران را تهدیدی برای امنیت این تنگه راهبردی جلوه دهد که ایران بزرگترین کشور مشرف به تنگه هرمز بوده و برای حفظ امنیت و ثبات این منطقه اهمیت بسیار زیادی قائل است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندی پیش در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره با تأکید بر اینکه ایران اجازه نخواهد داد که آمریکا تنگه هرمز را ناامن کند، خاطرنشان کرد: «ما به طور شفاف اعلام کرده ایم که خلیج فارس و تنگه هرمز خط حیاتی ما هستند و ما برای زندگی خود به آنها وابسته هستیم. ما خواهان آن هستیم که آنها امن و آزاد برای دریانوردی تمامی کشورها و از جمله ایران باشند.»

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز هفته گذشته اعلام کرد: «ایران ضامن حفظ امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است و همواره تأکید دارد که آمریکا به‌عنوان عامل بحران و ناامنی در خلیج فارس باید منطقه را ترک کند.»

آمریکایی‌ها در حالی ایران را به «تهدید امنیت تنگه هرمز» متهم می‌کنند که همین پنج‌شنبه گذشته یک فروند پهپاد و یک فروند هواپیمای پی-۸ آمریکایی (با ۳۸ سرنشین) حریم هوایی ایران را نقض کردند؛ اقدامی که مصداق بارز تهدید و تنش‌زایی محسوب می‌شود.

ایران در مقابل این اقدام آمریکایی‌ها، از سرنگون کردن هواپیمای سرنشین‌دار چشم‌پوشی کرد اما پهپاد متجاوز را هدف قرار داد تا به آمریکایی‌ها هشدار دهد که تجاوز آنها هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.