یک روز بعد سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حضور رسانه‌ها با نمایش قطعاتی از این پهپاد که از آب‌های خلیج فارس بیرون کشیده شده بود، گفت: «در دو مرحله و چندین نوبت به این هواپیما اخطار داده شد. این هواپیمای بدون سرنشین سیستم‌هایی دارد که موقع تماس، اطلاعات را به ایستگاه‌های مرکزی خود مخابره می‌کند؛ آن‌ها پاسخی ندادند. آخرین بار توسط قرارگاه پدافند در ساعت ۳:۵۵ اخطار داده شد و وقتی که از آب‌های سرزمینی ما دور نشدند، ساعت ۴:۰۵ آن را سرنگون کردیم. «امنیت ملی» خط قرمز ایران است و ما اجازه نخواهیم داد سرزمین‌مان جولان‌گاه کشورهای فرامنطقه‌ای و دشمنان باشد».

در همین زمینه  با چند کارشناسان حوزه نظامی پیرامون پیام‌های پیدا و پنهان سرنگونی پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته آمریکا توسط سامانه دفاعی تمام ایرانی «سوم خرداد» و همچنین قانونی بودن اقدام نیروی هوافضا در مورد اصابت قراردادن پهپاد گلوبال هاوک، گفت‌وگو کرده ایم.

مسئولان «تجاوز پهپاد آمریکا به حریم هوایی کشورمان» را در مجامع بین‌المللی پیگیری کنند

سردار «رسول سنایی‌راد» با اشاره به پیامدهای رهگیری و سرنگونی پهپاد جاسوسی RQ-۴ «گلوبال هاوک» آمریکا توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حریم هوایی خود، یک اقدام قانونی و منطقی است که در عین حال به آمریکایی‌ها این پیام را می‌دهد که مرزهای ما خطوط قرمز ماست و اگر بیگانه‌ای بخواهد به مرزهای ما تعرض کند، با پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

وی افزود: در همان سحرگاهان روز ۳۰ خرداد، امکان هدف قرار دادن هواپیمای با سرنشین هم وجود داشت، اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ترجیح دادند که هواپیمای بدون سرنشین را بزنند تا از این طریق هم پیام قاطع دفاعی خودمان را به دشمن داده باشیم و هم توجه‌مان به ابعاد انسانی ماجرا را نشان دهیم.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک به آمریکا این پیام را داد که ایران در دفاع از مرزهای خودش تعارف ندارد و قاطع عمل می‌کند، تصریح کرد: نیروهای مسلح ما هم «امکان» و هم «اراده» دفاع قاطعانه از حریم کشور را دارند.

سردار سنایی‌راد یادآور شد: «برایان هوک» چندی پیش اعلام کرده بود که توان نظامی جمهوری اسلامی ایران کاریکاتوری است و حالا سرنگونی پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکا توسط سامانه دفاعی بومی کشورمان که در شرایط تحریمی ساخته شده بود، این توهم آقای هوک را پاسخ داد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توان دفاعی خود را برای مقابله با هر سطح تهدیدی از دشمن گسترش داده است، اظهار کرد: دشمن نباید رفتار نجیبانه و خویشتن‌دارانه جمهوری اسلامی ایران را ناشی از ضعف ما بداند بلکه باید متوجه باشد که صبوری ما حد و اندازه‌ای دارد و او این اجازه را ندارد که سرش را پایین بیندازد و وارد حریم کشور ما شود.

سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا، نیازمند یک کار اطلاعاتی قوی بود

«محمدصالح جوکار» هم با اشاره به اقدام تجاوزکارانه پهپاد جاسوسی آمریکا در ورود به حریم هوایی کشورمان اظهار کرد: متاسفانه به دلیل ناکارآمدی مجامع بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری از جمله سازمان ملل و شورای امنیت، رویه آمریکا در خصوص تعرض و تجاوز به مناطق مختلف دنیا به یک عادت تبدیل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، با بیان اینکه سامانه سوم خرداد مانور قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر نظامیان آمریکا را نشان داد، گفت: اظهارات ضد و نقیض اخیر رئیس‌جمهور موید شوک مقامات آمریکایی از اتفاق اخیر است.

وی با بیان اینکه تمام تحرکات شناوری، دریایی و زمینی آمریکایی‌ها در غرب آسیا در تیررس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، گفت: رهگیری و سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا، نیازمند یک کار اطلاعاتی قوی بود.

سرنگونی پهپاد جاسوسی؛ ضربه بزرگ به ابهت ساختگی آمریکا

«ابوالفضل حسن‌بیکی»  با بیان اینکه ارتفاع پروازی پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکا ۱۸ کیلومتر است، گفت: آنچه مسلم است اینکه پهپاد جاسوسی آمریکا در ارتفاعی مابین «۵۳ هزار تا ۵۵ هزار پا» یعنی «۱۶ تا ۱۷ کیلومتری»، هدف سامانه پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه گرفته است.

وی افزود: خود آمریکایی‌ها گفتند این موشک در ارتفاع ۵۳ هزار پایی هدف قرار گرفته، اما شواهد نشان می‌دهد ارتفاع پهپاد در زمان مورد اصابت قرار گرفتن بیش از ۵۳ هزار پا و حدود ۵۵ هزار پا بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش‌ها و اطلاعاتی که از ناحیه هوافضای سپاه در خصوص زدن پهپاد گلوبال هاوک اعلام می‌شود، با استفاده از مدارک و مستنداتی است که همه دنیا آن را قبول دارند و آدرس‌هایی که در این زمینه داده می‌شوند، بسیار دقیق هستند.

حسن‌بیکی با بیان اینکه آمریکایی‌ها معتقد بودند که پهپاد گلوبال هاوک در تیررس موشک‌های روسیه و چین هم قرار ندارد چه برسد به ایران، تصریح کرد: حاکمان کاخ سفید و سران ارتش آمریکا هرگز فکر نمی‌کردند که برد موشکی جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای باشد که پیشرفنه‌ترین پهپاد آن‌ها را ساقط کند.

وی در پایان با بیان اینکه لوث کردن توانایی لجستیکی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکایی‌ها امری طبیعی است چرا که آن‌ها می‌خواهند هژمونی خودشان در منطقه را حفظ کنند، گفت: رهگیری و سرنگون کردن پهپاد فوق پیشرفته گلوبال هاوک توسط سامانه دفاعی بومی «سوم خرداد» ضربه بزرگی به ابهت ساختگی آمریکا وارد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.