نشریه "اکونومیک تایمز" روز جمعه به نقل از یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود، گفت: اگرچه مقداری از پرداخت‌ها از طریق مکانیسم روبل- روپیه انجام شده است، دهلی نو و مسکو توافق کرده اند تا بانک "وی تی بی" روسیه بهای موشک‌های خریداری شده را به صورت ارز یورو دریافت کند.

هند و روسیه چندین قرارداد نظامی به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار با یکدیگر امضا کرده اند. این قراردادها شامل سامانه موشکی اس ۴۰۰، چهار فروند کشتی جنگی و اجاره زیردریایی می‌شوند.

دو کشور همچنین به دنبال امضای قراردادهای نظامی جدید جهت تحویل اسلحه و بالگرد به ارتش هند می‌باشند.

این درحالی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به هند هشدار داده است که تصمیم دهلی نو برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه بر روابط با آمریکا به شدت تأثیر خواهد گذاشت.

سال گذشته هند و روسیه در یک توافق بزرگ، قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار را امضا کردند.

دهلی نو با وجود مخالفت‌ها و اخطارهای آمریکا در خصوص انجام قراردادهای بزرگ نظامی با روسیه، این توافق را امضا کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۷ قانونی به نام "مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم" یا &#۳۹;کاتسا&#۳۹; را امضا کرد که براساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم‌های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قراردادهای مهم با بخش‌های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود.

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می‌کند تحت تأثیر این قانون قرار گرفته است.

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم‌های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

هند نمی‌تواند به راحتی رابطه نظامی خود را با روسیه نادیده بگیرد. اکثر تجهیزات نظامی هند ساخت روسیه هستند و مسکو در سال‌های گذشته یک همکار قابل اعتماد دهلی نو در زمینه تأمین تجهیزات نظامی مورد نیاز و همچنین انتقال تکنولوژی به هند بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.