به گزارش رویترز، مبادلات تجاری میان آلمان و ایران تحت تاثیر تحریم های آمریکا کاهش یافته است و این موضوع نشان می دهد که اروپا نمی تواند قرارداد برجام را که درباره برنامه هسته‌ای ایران امضا کرده، حفظ کند.

آمارهای اتاق بازرگانی آلمان نشان داد حجم مبادلات تجاری میان ایران و بزرگ ترین اقتصاد اروپا در ۴ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۹ درصد کاهش یافته است و حجم مبادلات همچنان رو به کاهش است.

کاهش حجم مبادلات به ۵۲۹ میلیون یورو در این بازه، نشان دهنده تاثیر تحریم های آمریکاست که با قطع دسترسی شرکت های معامله کننده با ایران از بازار آمریکا، آنها را مجازات می کند.

به گفته داگما فون بونگشتاین، نماینده این اتاق در آلمان، هنوز ۶۰ شرکت آلمانی در ایران تجارت می کنند اما بیشتر با کارکنان محلی فعالیت می کنند.

کشورهای اروپایی تمایل دارند تا قرارداد امضا شده در زمان اوباما را حفظ کنند که بر اساس آن در قبال کاهش فعالیت های هسته ای ایران، تحریم های بین المللی برداشته می شد.

کشورهای اروپایی تلاش کرده اند تا این قرارداد را با حفظ برخی از منافع اقتصادی آن علی رغم تحریم های آمریکا حفظ کنند اما تاکنون موفق نبوده اند. ایران به میزان زیادی از بازارهای نفتی خارج شده و تمامی شرکت های بزرگ اروپایی برنامه های سرمایه گذاری در ایران را لغو کرده اند.

ایران تاکید دارد که تلاش های اروپا تاثیر چندانی نداشته تا ایران به برجام متعهد بماند.

به گزارش فارس، ماه گذشته رئیس تجارت خارجی اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنعت آلمان گفته بود صادرات این کشور به ایران در سه ماه نخست امسال ۵۰ درصد و صادرات ایران به آلمان در همین مدت حدود ۴۲ درصد کاهش یافته است. 

وزیر خارجه آلمان که ۲۰ خرداد به تهران سفر کرده بود نیز گفت منافع اقتصادی ایران در برجام محقق نشده است. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.