«غلامحسین دهقانی» معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشورمان روز جمعه در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: پس از این تجاوز و سرنگونی یک پهپاد تجسسی آمریکا به قلمرو هوایی ایران، وزارت امور خارجه در نامه‌ای شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان برد و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد به این تجاوز شکایت کرد.

وی اضافه کرد: در این نامه ایران متذکر شده است که در صورت تکرار اقداماتی از این دست ایران دفاع از مرزهای آبی خود و مقابله با هرگونه تجاوز را حق خود می‌داند.

وی اظهار داشت: طرف آمریکایی ادعا می کند که این پهپاد وارد حریم هوایی کشورمان نشده است که البته هرگز نمی‌تواند چنین ادعایی را ثابت کند چون این پهپاد پس از انهدام در خاک ایران سقوط کرد.

دهقانی با اشاره به شکایت ایران به خاطر تحریم های آمریکا در دیوان دادگستری لاهه نیز گفت: این دیوان در قرار موقتی تحریم های آمریکا علیه کشورمان بویژه در زمینه غذا و دارو را محکوم کرده است.

وی افزود: طبق این قرار موقت دیوان دادگستری لاهه آمریکا باید در زمینه نقل و انتقالات مالی ایران بویژه در زمینه تهیه دارو تسهیل کند در حالی که هم اکنون در عمل آمریکا با فشار حداکثری در این خصوص عمل می کند.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه که با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت : ایران دفاع از حق مشروع خود را در این زمینه از طریق گزارشگر دیوان دادگستری لاهه پیگیری می کند.

بامداد روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا بر فراز آب‌های ایران هدف پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

آمریکا ادعا می‌کند ایران این پهپاد را بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار داده است؛ در حالی که ایران اجزای پهپاد سرنگون شده آمریکایی را در آب‌های سرزمینی خود یافته و به نمایش گذاشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.