سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می آید، البته هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.

>>>>بیشتر بخوانید؛

وال‌استریت‌ژورنال: اینستکس عملیاتی شد

اتحادیه‌اروپا عملیاتی شدن اینستکس را تایید کرد

وی افزود: با این حال قدم های رو به جلویی که در کمیسیون برداشته شد را بررسی کامل خواهیم کرد و من به تهران اینها را منتقل خواهم کرد و هرگونه تصمیم گیری با تهران خواهد بود.

معاون وزیر خارجه درباره مباحثی که در نشست امروز وین درباره آن بحث شد نیز عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در این جلسه بحث شد، موضوع اینستکس و کانال مالی که اروپایی ها درست کردند، بود. سه کشور اروپایی توضیحات مبسوط و مفصلی را در این زمینه دادند.

 اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و ۲ سه تا کیس (مورد) کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه کشورهای اروپایی دیگری هم اظهار علاقه کردند به عنوان سهام دار به این مکانیسم و شرکت محلق شوند، بیان کرد: کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان در حال حاضر به روی همه کشورهای اروپایی باز است و آنها می توانند از طریق آن با ایران معامله انجام دهند. 

عراقچی در عین حال گفت: بدون اینکه خرید نفت از ایران صورت بگیرد و یا اعتبار خاصی برای اینستکس در نظر گرفته شود اینستکس نمی تواند به صورت کامل انتظارهای ایران را برآورده سازد.بنابراین ما انتظار داریم که کشورهایی اروپایی به شکل جدی بحث فروش نفت ایران را هم در نظر داشته باشند.

وی در ادامه گفت: انتظارات ایران کاملا برآورده نشده اما قدم های مثبتی که برداشته شده ارزش بررسی کردن را دارد.

معاون ظریف همچنین خبر داد که در این نشست تصمیم گیری شد که جلسه وزیران خارجه عضو برجام به زودی برگزار شود اما درباره زمان و مکانش تصمیم گیری نشد و از مجاری دیپلماتیک تصمیم گیری و اعلام می شود.

وی گفت: احتمالا این نشست در ماه جولای و قبل از تعطیلات تابستانی در اروپا خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.