یکصد وهفتاد و پنجمین نشست اوپک پنجشنبه ۱۵ آذر سال گذشته (۶دسامبر) با حضور ۱۴عضو این سازمان در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

در این نشست در توافق با اعضای غیراوپک مقرر شد اعضای این سازمان ٨٠٠ هزار بشکه و کشورهای غیر عضو ٤٠٠ هزار بشکه (در مجموع یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه) میزان عرضه نفت خود به بازار را کاهش دهند. همچنین ایران با توجه به تحریم ها، مشمول معافیت از کاهش عرضه به بازار شد.

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای ۶ ماه است. قرار شده اعضای اوپک ۲.۵ درصد از تولید ماه اکتبر(مهر-آبان) ٢٠١٨ خود را کاهش دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف شدند.

مدتی پس از این جلسه رضا زندی خبرنگار و روزنامه نگار حوزه انرژی در توییتی نوشت: جلسه ۱۷۶ وزرای اوپک و ششمین جلسه وزرای اوپک و غیر از دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده توافق کاهش تولید روزانه ۱.۲ میلیون بشکه‌ای را برای ۶ ماه دیگر تمدید خواهد کرد. یک منبع آگاه به رویترز گفته که الجزایر پیشنهاد کرده است تا این کاهش تولید ۶۰۰ هزار بشکه هم بیشتر شود.

زندی در توییت دیگری یک هفته بعد اعلام کرد: احتمال دارد اوپکی ها و غیره اوپکی ها برای کاهش ۶۰۰ هزار بشکه بیشتر از توافق قبلی بحث کنند و روسیه و عربستان در حال مذاکره در این باره هستند. حالا وزیر نفت عراق می گوید اکنون دیدگاه‌ها و درخواست‌هایی مبنی بر کاهش بیشتر تولید داریم.

صبح امروز اما این تحلیلگر انرژی در یادداشت توییتری جدید خود نوشت:  نواک وزیر انرژی روسیه و الفالح وزیر انرژی عربستان در حاشیه اجلاس جی بیست در ژاپن با هم دیدار کردند. از قرار معلوم هم عربستان و هم روسیه مایل هستند تا کاهش تولید نفت اوپک و غیر اوپک بیش از توافق قبلی باشد اما هرکدام می‌کوشند دیگری بیشتر کم کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.