شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی به ماهیت این مسئول چینی و جزئیات این خبر هیچ اشاره ای نکرده است.

در همین حال فرستاده چین که در نشست کمیسیون مشترک برجام میان ایران و گروه ۱+۴ در وین حضور داشت، گفت: پکن تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه تهران را نمی پذیرد.

«فوکونگ» در این باره بر اهمیت تامین امنیت انرژی تاکید کرد.

وی به این پرسش که آیا چین آمادگی مقابله با تحریم های آمریکا و خرید نفت از ایران را دارد، هیچ پاسخی نداد اما گفت که ما این تحریم ها را نمی پذیریم.

دبیرکل اداره کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه چین پس از نشست کمیسیون برجام به خبرنگاران افزود: ما اعمال تحریم های همه جانبه آمریکا علیه ایران را رد می کنیم و امنیت انرژی برای چین و مردم آن بسیار مهم است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما سیاست آمریکا که خواستار تحریم کامل فروش نفت خام (ایران) شده است، نمی پذیریم.

در همین حال وزارت امورخارجه چین اعلام کرد: ماندن ایران در برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) یک مساله مهمی است و ما از این موضع تهران حمایت می کنیم.

این وزارت خانه افزود: شرکت کنندگان در نشست کمیسیون برجام بر ضرورت اعطای مزایای اقتصادی به ایران که در برجام بر آن تصریح شده است، تاکید کردند.

در ادامه بیانیه وزارت امورخارجه چین آمده است: اتحادیه اروپا آماده بودن اینستکس برای تعامل تجاری و مالی با ایران را اعلام کرد.

پیش از این نیز روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد؛ اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که اینستکس عملیاتی شده و در حال پردازش نخستین تراکنش با ایران است.

نشست سه ساعته کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار شد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز جمعه ضمن استقبال از پیشرفت های صورت گرفته در عملیاتی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران، نشست کمیسیون مشترک برجام را یک گام رو به جلو ارزیابی کرد.

در همین حال، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی نشست امروز (جمعه) کمیسیون مشترک برجام در وین را رضایت بخش توصیف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.