ایندیا نیوز گزارش داد، «نارندرا مودی» گفت: بی ثباتی در منطقه خلیج فارس بر بسیاری جهات از جمله بخش انرژی هند تاثیر منفی خواهد داشت.

«ویجای کوخال» معاون وزیر خارجه هند گفت: دو رهبر توافق کردند که مقامات آنها به طور مداوم در تماس باشند تا اطمینان حاصل شود که این منطقه (خلیج فارس) همچنان پایدار است.

کوخال در ادامه افزود: در دیدار مودی با ترامپ در حاشیه نشست جی ۲۰ علاوه بر مسائل دوجانبه موضوعاتی مانند ایران، نسل پنجم اینترنت (۵G) و روابط دفاعی دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

چهاردهمین اجلاس سران جی ۲۰ از روز جمعه در شهر اوزاکا ژاپن آغاز شد و شنبه نیز ادامه خواد داشت. این نشست از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که این رهبران برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، تا کنون هر ساله برگزار شده است.

کوخال خاطر نشان کرد: در کنار مسئله ایران، مودی نگرانی های هند در مورد انرژی و صلح و ثبات در منطقه را نیز ذکر کرد.

وی افزود، تمرکز اصلی میان رهبران دو کشور در این دیدار بیشتر بر چگونگی ثبات در منطقه بود و از آنجا که حدود هشت میلیون شهروند هندی در کشورهای خلیج فارس مشغول به کار هستند آرامش منطقه از نظر هندی ها حائز اهمیت است.

معاون وزیر خارجه هند تصریح کرد، به نفع هند و آمریکا است که منطقه خلیج فارس همچنان با ثبات بماند.

دیدار اخیر نخست وزیر هند با ترامپ در حالی برگزار شد که آمریکا به هند فشار آورده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کند. واشنگتن همچنین از دهلی نو خواسته است تا قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ را با روسیه لغو کند.مقامات هندی اعلام کرده اند واردات نفت از ایران با توجه به منافع انرژی هند انجام خواهد شد.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند است. هند در طول ۱۲ ماه گذشته، حدود ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است. سال گذشته این واردات ۲۷.۲ میلیون تن بود. در طول سال مالی ۱۷ -۲۰۱۶ خرید نفت ایران توسط هند ۱۱ میلیون تن افزایش داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.