در زیر به موضوعاتی پرداخته شده که از اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگو در نشست سران گروه ۲۰ در اوزکای ژاپن بوده است:

الف: کره شمالی

۱- کره شمالی طی سال‌های اخیر هیچگونه اقدامی که امنیت جهانی را به خطر بیاندازد انجام نداده است. اگر منظور از خطر جهانی آزمایش بمب‌های اتمی است که به شکل قطعی‌تر امنیت جهانی توسط دولت‌هایی به خطر می‌افتد که مالک هزاران نوع از بمب‌های اتمی و هسته‌ای هستند، در حالی که برخی از توافقنامه های اتمی نیز در دو سال اخیر ملغی هم شده است. کره شمالی می‌داند که تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند از بمب اتم استفاده کند زیرا معادله توازن با حریفانش در بمب اتمی را ندارد و اگر از آن استفاده کند با خاک یکسان می‌شود پس فرض استفاده از بمب اتم توسط کره شمالی کاملا مردود است حتی اگر مانور تبلیغاتی برای استفاده هم بدهد.

۲- کره شمالی اگر به حال خودش باشد و آمریکایی‌ها دخالت نکنند به سرعت پیمان صلح فراگیر با کره جنوبی را امضاء می کند و شرایط را به سوی شرایطی پایدار و مرضی‌الطرفین سوق می‌دهد و آنگاه اساسا دو کره نیازی به واسطه آمریکایی برای صلح ندارد. اتفاقا آمریکا به تنور اختلافات دو کره فوت می‌کند تا جای پای خودش را در شبه جزیره کره و شرق آسیا در برابر چین و روسیه محکم کند. بنابراین فرضیه برخورد نظامی بین دو کشور یا متشنج شدن اوضاع، فرضیه‌ای بی مورد است که آمریکایی‌ها آن را در بوق و کرنا می‌کنند پس از ناحیه موضوع روابط دو کره، هیچگونه تهدیدی علیه امنیت شرق آسیا و جهان وجود ندارد مگر آن که آمریکایی‌ها سناریویی بچینند که درگیری ناخواسته‌ای بین دو کره پیش آید.

۳-  کره شمالی برای مذاکره با آمریکا تا جایی پیش رفت که حاضر شد برای ارائه تضمین های امنیتی و حسن نیت برخی از مراکز آزمایشی اتمی‌اش را با خاک یکسان کند. کره شمالی با رییس جمهور آمریکا دیدار و تاکید کرد بر سر مواضعش استوار، شفاف و صادقانه پیش می‌رود. وقتی کره شمالی چنین رفتاری را در شبه جزیره کره و شرق آسیا دارد پس به طور حتم هیچ تهدیدی علیه امنیت جهانی نیست و آماده است تا نقش مثبت و سازنده خود در پایداری امنیت شرق آسیا و شبه جزیره کره را ایفاء کند. اما اینجا هم رد پای آمریکا برای بروز تلاطم و تشنج منطقه‌ای در شرق آسیا است.

سوال: اگر کره شمالی عامل ناامنی در امنیت جهانی به شمار نمی‌رود پس چرا آمریکا تلاش دارد کره شمالی یکی از موضوعات مطرح و ثابت در نشست سران جی ۲۰ در ژاپن باشد؟

ب: خلع سلاح اتمی

۱- در خبرها آمده بود که توئیتر کاخ سفید در توییتی از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در حاشیه نشست جی ۲۰  خبر داد و نوشت: رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و صدراعظم آنگلا مرکل بر سر راه‌هایی برای مقابله با اشاعه هسته‌ای و تهدیداتی که از سوی ایران و کره‌شمالی می‌آید، به بحث و گفت‌وگو پرداختند. این جا این سوال پیش می‌آید که ارتباط ایران با اشاعه هسته‌ای چیست؟ در حالی که همه جهان و دهها گزارش دقیق و حساب شده آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان می دهد ایران به دنبال سلاح اتمی نیست. این در حالی است که تمام موسسات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز در اواخر سال ۲۰۰۳ تایید کرده‌اند که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست. با این حال رییس جمهور آمریکا تعمد دارد تا تحت نام تهدیدات ناشی از اشاعه هسته‌ای، همیشه نام ایران برای مذاکرات با طرف‌های دیگر  را حفظ کند، حال آن که همه جهان اذعان و اجماع دارد که ایران در حوزه کاربری‌های هسته‌ای، هیچگونه تهدیدی علیه امنیت جهانی نیست.

سوال: اگر ایران عامل ناامنی در امنیت جهانی به شمار نمی‌رود پس چرا آمریکا تلاش دارد جمهوری اسلامی ایران یکی از موضاعات مطرح و ثابت در نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن در قالب جلوگیری از اشاعه هسته‌ای باشد؟

۲- تحت نام خلع سلاح اتمی و جلوگیری از اشاعه هسته‌ای همچون همیشه نام کره شمالی در دستور کره مذاکرات آمریکایی‌ها با سران کشورهای بزرگ اقتصادی وجود دارد. این در حالی است که روسیه ۶۵۰۰ و آمریکا ۶۱۵۰ موشک بالستیک و قاره‌پیمای اتمی و هسته‌ای در اختیار دارند و اتفاقا برخی معاهدات بین دو طرف با سیاست‌های تهاجمی دولت آمریکا ملغی شده است که نگرانی‌های شدیدی را در اروپا برانگیخته است. با این وجود چرا نام کره شمالی در دستور مذاکرات آمریکا با سران جی ۲۰ در ژاپن است، در حالی که این کشور براساس آخرین آمارها فقط ۳۰ بمب اتمی دارد؟

ج: ایران

۱- جمهوری اسلامی ایران با امضای برجام در سال ۲۰۱۵ گام بلندی برای استقرار امنیت در منطقه خاورمیانه و امنیت جهانی برداشت به شکلی که باراک اوباما، رییس جمهور و جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا بارها اعلام کردند که با برجام امنیت جهانی بهتر از قبل از برجام است. این اقدام ایران که یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماسی در سطح جهان و پرونده‌های دایر در سازمان ملل متحد به شمار می‌رود نشان می‌دهد ایران به شکلی تحسین برانگیز به مسئولیت‌های خود در حفظ امنیت جهانی واقف است و آن را اجراء می‌کند. از همین رو سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هرگز تهدیدی علیه امنیت جهانی و منطقه‌ای به شمار نمی‌رود. با همه این دستاوردها و اجرای تعهدات برجامی، رییس جمهور آمریکا توافق اتمی "برجام" را یک طرفه نقض کرده و در برابر دیدگان جهان از آن خارج و آن را زیرپا گذارد.

۲- در مبارزه با تروریسم ناشی از حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و اشغال عراق، ایران سهمی بزرگ در سوریه، عراق و منطقه خاورمیانه ایفاء کرده است که در راس آن قافله بزرگ شهدایی هستند که بدون آنها هیچگونه پیروزی و غلبه‌ای بر تروریسم و داعش در منطقه قابل تحقق نبود. فداکاری ایران برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق در قالب توافقات و معاهدات امنیتی و نظامی با دولت‌های این دو کشور برای هیچکس قابل انکار نیست علاوه بر آن که اصول اعتقادی و ایدیولوژیک ایران هیچگونه سازگاری با گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه ندارد. همین امر و نکته مهم خود گویای آن است که ایران سدی پرقدرت در برابر تروریسم ناشی از اشغالگری آمریکا در منطقه خاورمیانه است و به شکل طبیعی ایران به همه وظایف خود برای حفظ امنیت جهانی در برابر تروریسم پایبند است.

با این همه این سوال مهم درمیان است که چرا در قالب مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت جهانی همچنان نام ایران موضوع دایمی گفتگوی رییس جمهور آمریکا بر سران جی ۲۰ در ژاپن است؟

نتیجه گیری

آمریکا با هدف سرکوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و جهان همچنان تلاش دارد تا به شکل دایمی نام ایران را در پرونده‌های امنیتی و اتمی جهان به صورت نشانه دار و بولد شده حفظ کند و این همان سیاستی است که آمریکا از دوران روی کار آمدن دونالد ترامپ به شکل دایمی به کار گرفته است تا ایران را مطابق با سیاست‌های خود پیش ببرد. آیا خروج آمریکا از برجام (بزرگترین دستاورد سیاسی و امنیتی جهان در قالب دیپلماسی و مذاکرات) و اتهام ایران به حمایت از تروریسم (فراموشی مبارزه پرقدرت ایران با داعش در خاورمیانه) جز این معنا را می‌دهد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.