مهسا بهادری در خبرآنلاین : کلاه‌ها را روی سر کشیده بودند و موهای‌شان طوری بسته شده بود که در تصویر دیده نشود؛ این اتفاقی بود که پنجشنبه شب در پخش برنامه «عصر جدید» برای پسران گروه ریکو افتاد. آنها که در دور مقدماتی فقط یکی‌شان کلاه داشت که همان یکی هم در سکانس‌های پشت صحنه کلاهی به سر نداشت، حالا انگار موهای‌شان از نگاه ناظرین پخش برنامه ممنوعه اعلام شده بود! 

 

این البته اولین‌بار نبود که چنین قوانینی در تلویزیون اتفاق می‌افتاد. سال‌های سال در تلویزیون قوانینی سختگیرانه درباره موهای بلند آقایان وجود داشته است؛ وقتی هم خواستند گیر بدهند، برای‌شان فرقی بین مهدی کلهر که خود یک زمانی از مدیران ارشد صدا و سیما بوده با کارلوس پویول، رضا گلزار و انوشیروان ارجمند وجود نداشته است. همیشه موها باید بسته و ناپدید باشند، حتی برای خودی‌ها.

مروری بر اتفاقاتی که برای مهمانان سرشناس روی آنتن تلویزیون، روشن می‌کند که مدیران سیما این قوانین سختگیرانه را فقط برای این چند جوان و برنامه «عصر جدید» نداشته‌اند.

چه شد آقای پویول؟ گفتند موهایت بلند است!

درست یک سال قبل، کارلوس پویول اسپانیایی، کاپیتان بارسا و تیم‌ ملی اسپانیا به تهران آمد تا کارشناس بازی ایران و اسپانیا باشد. برای او در آن بحبوحه شروع گرانی دلار، هزینه چندده‌هزاردلاری هم شده بود. این بازیکن از اسپانیا تا تهران آمد و تازه در استودیوی پخش برنامه «بیست هجده»، ناظر پخش، مانع از رفتن تصویرش روی آنتن شد.

هرچند آن زمان شاید مشکل بیشتر با خود فردوسی‌پور بود. احتمالا قرار بود او و برنامه‌اش تلنگری جدی را تجربه کنند. اما در کل چه معنی داشت یک خارجی با یقه‌ای باز، کلی خالکوبی و موهایی که تا شانه‌هایش است، نه وسط زمین فوتبال که در استودیوی شبکه سه به مدیریت علی فروغی باشد؟ مدیران سیما، قید پولی را که به پویول داده شده بود، زدند و هرچند عادل چند ساعتی قهر کرد، اما مهمانش اجازه رفتن جلوی دوربین را پیدا نکرد.

پویول وقتی به کشورش برگشت، به بی بی سی گفت پولش را گرفته اما هنوز در شوک است، چرا که گفته‌اند برای موهایش حق رفتن جلوی دوربین را پیدا نکرده است.

انقلاب گلزاری!

نوروز یکی از سال‌های دهه ۸۰ بود که رضا رشیدپور با اصغ پورمحمدی برای ویژه برنامه عیدانه شبکه ۵ به توافق رسیده و برنامه‌ای به اسم «آبی شو» روی آنتن برده بودند. آن‌ها برای سال تحویل رفته بودند سراغ سلبریتی‌ها؛ از رادان تا گلزار. آن سال، مهمان سر سفره هفت سین چه کسی بود؟ بله رضا گلزار، هنرپیشه محبوب آن روزها با چشمان رنگی ‌و موهای روی شانه! برنامه که شروع شد اما شوکه‌کننده بود. رضا گلزار درون استودیو با موهایی کاملا کوتاه نشسته بود، تقریبا شبیه موهای خود رشیدپور.

این قدر این تغییر چهره جواب داد که حمید جاوید، آرایشگر آن زمان گلزار در مصاحبه‌ای گفته بود: «بعد از آن اصلاح گلزار برای برنامه عید، تقریبا داشتن موی بلند از مد افتاد!»

شاید هم راست می‌گفت، اتفاقی بود که در دهه ۸۰ برای سبیل‌های فوتبالیست‌ها هم افتاده بود!

آن مقررات خاص تلویزیون در این مورد حسابی جواب داد. در همین برنامه بود که رضا گلزار از این گفت که در نوجوانی قاری قرآن کریم هم بوده است.

موی بلند ممنوع ، حتی شما دوست عزیز!

قانون موی بلند ممنوع، تقریبا برای همه یکسان است. مثلا فرقی نمی‌کند که مهمان یا حتی مجری چقدر عزیز باشد. با اینکه در بسیاری از سریال‌های تاریخی و حتی روایات مذهبی درباره موهای بلند چهره‌های دینی‌مان نوشته شده و تقریبا تمام سریال‌های مذهبی‌مان پر است از چهره‌های تاریخی که گیسوان بلندی دارند، اما درست یا غلط، احتمالا از تلویزیون صادق قطب‌زاده به این سمت در جام جم و برنامه‌های زنده، مردها با موی بلند هرگز جلوی دوربین ننشسته‌اند.

مهدی کلهر که خود از مدیران ارشد دهه ۶۰ تلویزیون بوده است، در آن مناظره معروف سال ۱۳۹۴ با باقر نوبخت در فاصله سه شب به انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری سال ۸۴، موهایش را با کش بسته و توی لباس کرده بود تا زمانی که داود میرباقری که امام علی و مختار را ساخته به تلویزیون رفته است. مرحوم انوشیروان ارجمند هم بارها در حضورهای تلویزیونی زنده‌اش، مجبور به استفاده از کش برای بستن موهایش شده بود. این اتفاق برای امین تارخ و محمدرضا شریفی‌نیا هم رخ داده است. اصلا همین محمدحسین لطیفی که «هفت» را اجرا می کند، در طول برگزاری جشنواره فجر با چنین مسئله‌ای روبه‌رو بود. او باید موهایش را مهار و پنهان می‌کرد و جلوی آنتن می‌رفت چون این قانون تلویزیون است.

در پخش برنامه «عصر جدید» هم به نظر می‌رسد آن‌ها به همان پروتکل قدیمی استودیویی رجوع کرده‌اند، هرچند موهای بچه‌های گروه ریکو آن‌چنان هم بلند نبود، مگر اینکه موی وز کرده هم این روزها مشمول قانون ممنوعیت‌های تلویزیون شده باشد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.