محمد السعدی رئیس اداره همکاری های بین المللی در کمیته ملی حقوق بشر قطر طی سخنانی در چهل و یکمین دوره شورای حقوق بشر در ژنو گفت: امارات به نقض رأی دیوان کیفری بین المللی ادامه می دهد.

دیوان کیفری بین المللی بیست و سوم جولای سال گذشته میلادی امارات را ملزم کرد که به دانشجویان قطری اجازه از سرگیری تحصیلات خود در این کشور را بدهد و همچنین اشخاصی که خسارت دیده اند بتوانند به دادگاه های اماراتی رجوع کنند.

السعدی اظهار داشت: امارات تاکنون رأی دیوان کیفری بین المللی را اجرا نکرده و این به منزله نقض آشکار ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۳ معاهده بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

این مقام قطری گفت که کمیته ملی حقوق بشر قطر از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ میلادی، ۵۱۳ مورد نقض ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۳ معاهده بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سوی کشورهای محاصره کننده به دلیل اقدامات یکجانبه علیه قطر ثبت کرده است.

وی گفت که عربستان، بحرین و امارات برخی دانشجویان قطری را که در پی اقداماتشان علیه قطر متضرر شده اند مجبور به خروج از این کشورها کرده و مانع تکمیل تحصیلاتشان شده اند.

این در حالی است که دوحه همه این اتهامات را رد کرده و آن را بی پایه و اساس خوانده است. از ابتدای این بحران کویت نقش میانجی را برای حل اختلافات بین قطر و چهار کشور شورای همکاری خلیج فارس ایفا کرده است، اما این بحران دیپلماتیک هنوز حل نشده است.

عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مصر و چند کشور عربی دیگر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ (دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶) پادشاهی قطر را به اتهام حمایت از تروریسم و داشتن روابط گسترده با ایران تحریم و روابط خود را قطع  کرده و عملا در محاصره اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی قرار دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.