«در طول تاریخ عادی سازی اعراب و رژیم صهیونیستی، آنهایی که با این رژیم اشغالگر رابطه برقرار کردند نه در سطح رسمی و نه  مردمی، جرأت تمجید و تعریف اسرائیل را نداشتند و حتی جرأت نداشتند که بخواهند به  این رژیم در سرزمین فلسطین حقی بدهند، زیرا از خشم عرب‌ها که عادی‌سازی را خیانت به امت عرب محسوب می‌کند، می‌ترسیدند».

وبگاه خبری الخلیج اونلاین با ذکر مقدمه فوق، در یادداشتی با عنوان «سکوت در برابر داعیه‌داران عادی سازی با اسرائیل... چراغ سبز عربستان سعودی برای جرأت مقابله با حق فلسطین» نوشت: اما نخبگان سعودی این قاعده را شکستند و حالا دیگر بی‌شرمانه و بدون خوف و هراس از واکنش‌ عرب‌ها، از ضرورت عادی‌سازی با اسرائیل و ایجاد توافق با آن می‌گویند، به دیدار یکدیگر می روند و حتی درباره حق مسلمانان در مسجد الاقصی ابراز تردید می‌کنند.

به عقیده نویسنده، جسارت نخبگان سعودی در سخن گفتن از روابط اعراب و اسرائیل ادبیات جدید نظام آل سعود به رهبری «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی را منعکس می‌کند که در عصر وی روابط نظامی و اطلاعاتی با رژیم اشغالگر اسرائیل توسعه یافت.

الخلیج اونلاین نوشت: رژیم آل سعود در برابر جسارت برخی شخصیت‌های رسانه‌ای و آکادمیک سکوت اختیار کرده است. در تازه ترین مورد لؤی الشریف، پژوهشگر تمدن‌های کهن عربی در گفت‌وگو با تلویزیون «کان» رژیم صهیونیستی با زبان عبری که به آن مسلط است، از تبلیغ برای سفر سیاحتی عربستانی‌ها به سرزمین‌های اشغالی حمایت کرد.

به نوشته این وبگاه خبری، دلایل تازه عربستان در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ضربه بزرگی به تاریخ نیاکاناشان است که اقدامات بسیاری برای دفاع از مسئله فلسطین انجام دادند و برجسته ترین آنها پاسخ عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان سعودی به نامه امین الحسینی، مفتی وقت فلسطین  در سال ۱۹۴۸ در دفاع از فلسطین است.

آن زمان عبدالعزیز گروهی سرباز و مقادیری مهمات را برای مشارکت در جنگ به فرماندهی سرهنگ سعید بیک الکردی و معاون وی عبدالله بن نامی فرستاد و شمار افسران و نیروهای یگان قریب به سه هزار و دویست نفر بودند.

ارتش سعودی به نیروهای مصری در چند جبهه جنگ ملحق شدند و به گفته اسناد، ارتش سعودی در بسیاری از مناطق جنگی در خط مقدم حضورداشت. به گونه‌ای که عربستان، ۱۷۳ نفر از سربازان خود را در این جنگ از دست داد. روابط رژیم صهیونیستی و اسرائیل خوب نبود و در اکتبر ۱۹۷۳ فیصل بن عبدالعزیز شاه عربستان دستور داد نفت همه کشورهای همکار و دوست اسرائیل قطع شود.

از برجسته ترین مواضع جدی عربستان پس از امضای توافق کمپ دیوید توسط انور سادات رئیس جمهور وقت مصر و مناحیم بیگن نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در هفدهم سپتامبر ۱۹۷۸ در آمریکا بود که ریاض مصر را تحریم سیاسی و اقتصادی کرد.

عادی سازی آشکار

«عمر جعاره» یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی معتقد است، عادی سازی اعراب و رژیم صهیونیستی از دهه هفتاد برقرار بوده و تا زمانی که روابط اسرائیل و آمریکا محکم است روابط کشورهای عربی با اسرائیل هم محکم خواهد بود.

جعاره در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین گفت: نتایج عادی سازی توسط نخبگان رسانه‌ای عربستان در حال پدیدار شدن است و آنها در دیدارهای تلویزیونی با کانال‌های رژیم صهیونیستی و با سخن گفتن از پیچیدگی‌های خطیری که موجودیت فلسین را تهدید می‌کند سعی دارند از ضرورت عادی سازی بگویند.

وی افزود: اینکه نخبگان سعودی بیایند و از ضرورت عادی سازی با اسرائیل بگویند نشانه سلیقه سیاسی رهبرانشان است یعنی رهبران سعودی کاملا از این قضیه راضی هستند و اصحاب رسانه زودتر  پیش دستی کرده و موافقت خود را بیان نموده اند.

به تاکید جعاره آنچه سعودی‌ها از طریق گفت‌وگوهایشان با کانال‌های اسرائیلی ارائه می‌دهند به رسمیت شناختن مجانی رژیم اشغالگر اسرائیل است و این امر جنایات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان را دو برابر می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: عادی سازی آشکار سعودی‌ها با رژیم اشغالگر به فشار آمریکا علیه رهبران جدید عربستان بازمی‌گردد و اینکه عربستان متمایل به تقویت این روابط است و از طریق کشاندن نخبگان خود به سخن گفتن از روابط عربستان و اسرائیل درصدد آماده کردن زمینه ایجاد روابط است.

وی در عین حال گفت: آنچه از رفت و آمد میان سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها رخ می‌دهد مقدمه نابودی رژیم سعودی و آغازگر فروریختن آن است، زیرا اکثریت ملت‌ها مخالف عادی سازی بوده و آن را جرم می‌دانند.

جعاره با بیان اینکه رهبران کنونی عربستان از کسانی که از عادی سازی می‌گویند چشم پوشی کرده و به آنها چراغ سبز برای گستاخی علیه فلسطینیان می‌دهد، گفت: این برخلاف نیاکانشان است که اشغالگران را سال‌های مدیدی تحریم کرده بودند.

وی درباره الشریف، روزنامه نگار سعودی که با زبان عبری سخن گفته بود، گفت: اسرائیلی‌ها از این روزنامه‌نگار و اینکه به زبان عبری حرف زده بود بسیار خوشحال شده و استقبال کردند چون درباره حق مسلمانان در مسجد الاقصی ابراز تردید کرده بود.

این کارشناس ادعای فهد الشمری، خبرنگار سعودی درباره اینکه مسجد الاقصی معبد یهودیان است، گفت: معبد [هیکل] از اماکن عبادی یهودیان نیست این نظریه‌ای بسیار قدیمی و منسوخ شده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوی روز سه شنبه الشمری با تلویزیون این رژیم در بحرین و در جریان نشست منامه استقبال کردند. او گفته بود اسلام امتداد دین انبیاء بنی اسرائیل است و زبان عبری زبان انبیاء خداست و در سال جاری نشانه‌های راه حل نهایی مناقشه اعراب و اسرائیل پیدا شده و شاهزاده محمد بن سلمان را خدا برگزیده تا بین ملت‌ها صلح برقرار کند.

فهد الشمری، خبرنگار سعودی در اظهاراتی درباره فلسطینی‌ها موجب موجی از خشم در شبکه‌های اجتماعی شد و کاربران شدیداً اظهارات او را محکوم کردند.

الشمری در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، می‌گوید: فلسطینی‌های گدایانی بی‌شرف هستند و مسلمانان هزاران مسجد در جهان دارند و اقامه نماز در مسجدی در اوگاندا شرافتمندانه‌تر از اقامه نماز در قدس و بین ساکنان آن است. وی افزود: قدس، کشور نیست. فلسطین متعلق به کسانی است که در آن هستند. آنها مللی مهاجر در کشورهای مختلف هستند.

پیش از این‌ها هم ترکی الفیصل شاهزاده سعودی رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان از آرزوی خود برای سفر به اسرائیل گفته بود. روابط رژیم صهیونیستی و عربستان فقط به اظهارات رسانه‌ای در حمایت از اشغالگری منحصر نمانده است. انور عشقی، مشاور سابق هیأت دولت عربستان هم پیشتر به سرزمین‌های اشغالگی سفر کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.