به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز درباره تحولات مربوط به برجام طی هفته‌های اخیر و برگزاری کمیسیون مشترک برجان در وین در روز جمعه نوشت: وقتی که ایران کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای را آغاز کرد، این کشور هرگز مرگ این توافق چندجانبه را که بسیار سخت به دست آمد، فریاد نزد. 

تهران نیز مانند دیگر امضاکنندگان این توافق که در برجام باقی مانده‌اند به دنبال مرگ برجام نیست حتی با اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از این توافق خارج شد.

این گزارش افزود: ایران می‌خواهد کشورهای اروپایی را تحت فشار بگذارد تا تاثیر فشارهای اقتصادی آمریکا را که به دنبال خروج واشنگتن از برجام و اعمال دوباره تحریمها افزایش یافته است، کاهش دهد و با آن مقابله کند. 

مقامات ایرانی می‌گویند، تهران در ازای لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی، محدودیت‌های هسته‌ای را پذیرفته اما منافع تهران به دنبال خروج آمریکا از برجام به طور محسوسی کاهش و کاهش یافته است. 

اسکای نیوز در ادامه گزارش خود افزود: استراتژی ایران کم در برابر کم است، چیزی که آلمان، فرانسه و انگلیس با آن مخالف هستند. 

 

کشورهای اروپایی توافق هسته‌ای را به عنوان بهترین راه برای مقابله با توانایی‌های هسته‌ای ایران و توسعه آن به سمت تسلیحات اتمی می‌بینند، درحالیکه ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته‌ای این کشور صرفا صلح آمیز است. 

اسکای نیوز اضافه کرد، طرف اروپایی موکدا به تهران هشدار داده است که تهدید به نقض توافق اصلا برای این کشور خوب نیست؛ فشاری که احتمالا تاثیر کمی داشته باشد. 

اولین تهدید ایران برای نقض ذخایر اورانیوم بیش از ۳۰۰ کیلوگرم پنج شنبه هفته گذشته تمام شد اما نقض برجام اتفاق نیفتاد، گرچه مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند که این اتفاق هنوز نیز ممکن رخ دهد.

با این وجود نقض‌های بیشتر برای ماه جولای برنامه ریزی شده است. 

این گزارش در ادامه می‌نویسد؛ پاریس، لندن و برلین از اول سال جاری میلادی درحال کار بر روی سیستمی برای تجارت با ایران هستند که جمعه، نهایی شده است و هدف آن تقویت تجارت بین اروپا و ایران بدون حضور شرکت‌هایی است که از بیم نقض تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند در آن مشارکت کنند. 

اتحادیه اروپا امیدوار است که این مکانیزم به عنوان یک مدرک در زمینه ادامه انجام تعهدات آنها دیده شود و علی‌رغم تشدید تنش‌ها بین تهران و واشنگتن توافق را زنده نگه دارد.

اما اسکای نیوز ادامه می‌دهد، این مکانیزم نسبتا ضعیف است و احتمالا بخش کمی از تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران را جبران خواهد کرد. 

فرستاده ایران در کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه گذشته در وین برگزار شد گفته که پیشنهادات کشورهای اروپایی برای متقاعد کردن ایران به تغییر مسیرش خیلی کم بود. 

اسکای نیوز می‌گوید، این یک قمار خطرناک در این زمان بحرانی است. 

مکانیسم‌های ایجاد شده مختلف مرتبط با پایبندی به توافق در متن توافق هسته‌ای، می‌توانند تخلفات کوچک را جذب کنند. اما این، گامی تشدید کننده است که آن را برای کشورهای اروپایی سخت و سخت‌تر میکند تا حمایت خود را از برجام حفظ کنند. 

در نهایت اقدامات ایران توانسته به انحراف انگلیس، فرانسه و آلمان علیه توافق پایان دهد. تا به امروز آنها در طرف ایران مانده‌اند و واشنگتن به طرز عجیبی(در این مورد) منزوی شده است.

چین و روسیه نیز علیه غربی که قصد فروپاشی توافق را داشته باشد در کنار ایران خواهند ایستاد. این خط به ایجاد یک تنش بزرگ جهانی و یک جنگ بالقوه پایان خواهد داد. 

نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه در سطح معاونان وزرا و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.

 سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در جمع خبرنگاران و در تشریح گفتگوهای انجام شده در این نشست گفت: ما یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می آید، البته هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.