تلویزیون "ان تی وی" ترکیه شب گذشته به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در پایان اجلاس گروه ۲۰ در بین خبرنگاران صحبت می‌کرد، گزارش داد، آنکارا بدون هیچ مشکلی از اختلاف با واشنگتن بر سر قرارداد موشک‌های اس ۴۰۰ عبور خواهد کرد.

وی افزود: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان دیدارمان در اجلاس گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن گفت که درباره موضوع اس ۴۰۰ ها حق با من است.

اردوغان درباره پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، نیز بدون اینکه اشاره‌ای به ماهیت افراد بکند، گفت، ‌برخی مبالغ هنگفتی پول برای چال کردن پرونده خاشقجی می‌پردازند.

او در اوزاکا گفته بود، کشورش هرگز اجازه نخواهد داد که بر جنایت قتل خاشقجی سرپوش گذاشته شود.

وی بار دیگر خواستار مجازات عوامل پشت پرده این قتل از نوک هرم تا پایین شد و گفت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان باید قاتلان خبرنگار سعودی را که براساس تحقیقات ترکیه مشخص شده به شکل وحشتناکی به قتل رسیده و جسدش مثله شده است، افشا کند.

اردوغان درخصوص بحران سوریه نیز تاکید کرد: ترکیه، روسیه و ایران در ماه ژوئیه جاری نشستی در سطح سران برگزار می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه هم گفت، کشورش هرگز با این طرح برخورد مثبتی نخواهد داشت.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه کاملا با طرح صلح آمریکا برای حل درگیری اسرائیل و فلسطین که به معامله قرن معروف است، مخالف است.

این در حالی است که ترامپ از زمان ورودش به عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ حل درگیری‌های اسرائیل و فلسطین را یکی از اولویت‌های خود می‌داند و تیمش در حال حاضر برای حل این مناقشه تلاش می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.