شبکه ماهواره‌ای الجزیره وابسته به قطر در واکنش به تهدیدهای اخیر علیه این شبکه، بیانیه‌ای را که توسط روزنامه‌نگاران آن و خانواده‌های آنها به امضا رسیده بود، منتشر کرد.

 

در این بیانیه از تمامی حامیان مطبوعات آزاد در جهان خواسته شده موضعگیری جدی در حمایت از روزنامه‌نگاران در پیش بگیرند.

 

این شبکه در ادامه تاکید کرد که تهدیدات اخیر مبنی بر هدف قرار گرفتن دفتر خود در شهر دوحه را جدی می‌گیرد.

در این بیانیه‌ آمده است، تهدیدات روز افزون علیه این شبکه و روزنامه‌نگاران آن در روزهای اخیر با توجه به سابقه طرف‌های تحریک و تهدید کننده، موجب نگرانی است.

 

هفته گذشته خالد المطرفی،  روزنامه‌نگار عربستانی عالی رتبه که ارتباطات جدی و نزدیکی با طرف‌های تصمیم‌گیرنده در این کشور دارد و مدیر سابق شبکه ماهواره‌ای العربیه بوده، در حساب کاربری خود در توییتر از ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان خواست با یک حمله هوایی دفتر شبکه خبری الجزیره در دوحه را هدف قرار دهد.

المطرفی نوشت، دفتر اصلی الجزیره در دوحه هدفی قانونی و منطقی برای ائتلاف عربی است.

شبکه خبری العربیه به صورت رسمی توسط عربستان مدیریت می‌شود.

دو سال قبل عبد الرحمان الراشد، مدیر کل شبکه العربیه هشدار داده بود، اگر کشور قطر پرچم سفید نشان ندهد و تسلیم محاصره اعمال شده از سوی عربستان نشود، کارمندان الجزیره همانند هزاران معترض مصری که سال ۲۰۱۳ در میدان رابعه در قاهره کشته شدند، سرشان بریده خواهد شد.

اسناد منتشر شده از سایت ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهند که محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی پیش از این در جریان حمله آمریکا به افغانستان، این کشور را به بمباران دفتر الجزیره تشویق کرده بود و بعدها نیز از واشنگتن خواسته بود الجزیره را مهار کند.

در بیانیه شبکه الجزیره آمده است: ما اکنون از تمایل تصمیم‌گیرندگان در عربستان برای خاموش کردن مطبوعات مستقل باخبر هستیم.

در بیانیه یاد شده با اشاره به حبس، شکنجه و قتل برخی از نیروهای این شبکه توسط سازمان‌ها و گروه‌های متخاصم و حملات هوایی علیه دفاتر آن در کابل، بغداد و غزه، از همه حامیان آزادی مطبوعات در جهان خواسته شده نسبت به تهدید مطرح شده از سوی قاتلان خاشقچی علیه این شبکه موضعگیری داشته و توقف خشونت‌ها علیه روزنامه‌نگاران را خواستار شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.